Liikunta, kuvataide ja musiikki tunnekasvatuksen tukena varhaiskasvatuksessa
Kontkanen, Ella (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kontkanen, Ella
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tunteiden ilmaiseminen liikunnan, kuvataiteen ja musiikin avulla. Työn tarkoituksena on päiväkodissa tapahtuvan tunnekasvatuksen rikastuttaminen ja lasten tunteiden käsittelytaitojen lisääminen. Kaikilla lapsilla ei ole valmiuksia sanoittaa tunteitaan, joten ilmaisu on keino tuoda tunteitaan ilmi. Tavoitteena on tuoda erilaisia keinoja tunteiden ilmaisuun. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi materiaalikansio varhaiskasvattajille tunteiden käsittelyyn liikunnan, kuvataiteen ja musiikin avulla. Materiaalikansioon tulevia harjoitteita kokeiltiin 3–4-vuotiaiden kanssa. Koko kansio on kuitenkin tarkoitettu koko päiväkodin käyttöön, jossa on 1–6-vuotiaita lapsia.
Toiminnallista opinnäytetyön prosessia ohjaa lineaarinen malli. Tiedonhankinnan ja osal-listamisen menetelminä ovat ryhmäkeskustelu, havainnointi ja toiminnalliset menetelmät. Toiminnallisia menetelmiä käytettiin harjoitteiden kokeilemisessa kansiota varten erilaisina tuokioina sekä teemapäivänä. Arviointimenetelmänä työssä oli oppimispäiväkirja, itsereflektio ja varhaiskasvattajilta saatu palaute.
Tuotoksena syntyneen materiaalikansion harjoitteita voi käyttää mukana varhaiskasvatussuunnitelman luomien tavoitteiden mukaisesti. Ne ovat kytköksissä oppimisen alueisiin sekä laaja-alaiseen osaamiseen. Materiaalikansion avulla päiväkoti voi ottaa tunnekasvatuksen koko päiväkotia koskevaksi teemaksi.
Toiminnallista opinnäytetyön prosessia ohjaa lineaarinen malli. Tiedonhankinnan ja osal-listamisen menetelminä ovat ryhmäkeskustelu, havainnointi ja toiminnalliset menetelmät. Toiminnallisia menetelmiä käytettiin harjoitteiden kokeilemisessa kansiota varten erilaisina tuokioina sekä teemapäivänä. Arviointimenetelmänä työssä oli oppimispäiväkirja, itsereflektio ja varhaiskasvattajilta saatu palaute.
Tuotoksena syntyneen materiaalikansion harjoitteita voi käyttää mukana varhaiskasvatussuunnitelman luomien tavoitteiden mukaisesti. Ne ovat kytköksissä oppimisen alueisiin sekä laaja-alaiseen osaamiseen. Materiaalikansion avulla päiväkoti voi ottaa tunnekasvatuksen koko päiväkotia koskevaksi teemaksi.