Kiinteistöhuollon laadunhallinta
Wallenius, Otto (2020)
Wallenius, Otto
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814685
Tiivistelmä
Tämä työ on tehty Tampereen opiskelija-asuntosäätiö TOAS:lle, jonka päätoimiala on asuntojen vuokraus opiskelijoille. TOAS:lla on kohteita noin 60 kappaletta, joissa asuntopaikkoja on yhteensä n. 10 000.
Opinnäytetyössä perehdytään kiinteistöhuollon laadun tasoon tilaajan näkökulmasta sekä luodaan yritykselle uusi laadunhallintajärjestelmä, joka sisältää mittarit sekä mittausmenetelmät laadunhallintaan sekä sen seurantaan. Tilaaja on havainnut laadunvalvonnassa puutteita niin tilaajan kuin palveluntuottajienkin omavalvonnassa. Työssä hyödynnettiin kirjallisuutta sekä henkilöhaastatteluja. Haastateltavina olivat yrityksen sisäinen henkilöstö sekä palveluntuottajien työnjohtoa.
Työssä luotiin kiinteistöhuollon laadun mittarit sekä mittausmenetelmät onnistuneesti. Tilaajalla on hyvät sähköiset järjestelmät, jotka edesauttoivat laadunhallintajärjestelmän sekä mittarien luomista. Mittareiksi valikoituivat lopulta sellaiset menetelmät, jotka tukevat tilaajan nykyisiä järjestelmiä ja jotka eivät ole tilaajalle liian raskaita toteutettaviksi. Mittarien avulla tilaaja pystyy seuraamaan kiinteistöhuollon laadun tasoa paremmin kuin aiemmin, mutta yrityksen pitää myös harkita lisähenkilöstön palkkaamista, jotta resursseja pystytään jatkossa kohdentamaan enemmän laadunhallinnan parantamiseksi.
Opinnäytetyössä perehdytään kiinteistöhuollon laadun tasoon tilaajan näkökulmasta sekä luodaan yritykselle uusi laadunhallintajärjestelmä, joka sisältää mittarit sekä mittausmenetelmät laadunhallintaan sekä sen seurantaan. Tilaaja on havainnut laadunvalvonnassa puutteita niin tilaajan kuin palveluntuottajienkin omavalvonnassa. Työssä hyödynnettiin kirjallisuutta sekä henkilöhaastatteluja. Haastateltavina olivat yrityksen sisäinen henkilöstö sekä palveluntuottajien työnjohtoa.
Työssä luotiin kiinteistöhuollon laadun mittarit sekä mittausmenetelmät onnistuneesti. Tilaajalla on hyvät sähköiset järjestelmät, jotka edesauttoivat laadunhallintajärjestelmän sekä mittarien luomista. Mittareiksi valikoituivat lopulta sellaiset menetelmät, jotka tukevat tilaajan nykyisiä järjestelmiä ja jotka eivät ole tilaajalle liian raskaita toteutettaviksi. Mittarien avulla tilaaja pystyy seuraamaan kiinteistöhuollon laadun tasoa paremmin kuin aiemmin, mutta yrityksen pitää myös harkita lisähenkilöstön palkkaamista, jotta resursseja pystytään jatkossa kohdentamaan enemmän laadunhallinnan parantamiseksi.