Palvelupolun kehittäminen uudelle yritykselle : case SUP-lautavuokraamo
Vuorinen, Essi (2020)
Vuorinen, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714625
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda palvelupolku uudelle suunnitteilla olevalle yritykselle, joka vuokraa SUP-lautoja. Kirjoittajan oma kiinnostus yrittäjyyttä ja SUP-lautailua kohtaan toimi lähtökohtana opinnäytetyöhön. Palvelupolku on palvelumuotoilussa käytetty visuaalinen työkalu, joka kuvastaa asiakkaan palvelukokemusta vaihe vaiheelta. Palvelupolkujen avulla oli tarkoitus mallintaa, millaisia erilaisia palvelukokonaisuuksia uuden yrityksen olisi mahdollista luoda. Palvelupolkujen avulla havainnollistettiin palvelun mahdolliset palvelutuokiot ja kontaktipisteet ja niiden merkityksen asiakkaan kokemukseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa avattiin palveluita ja niiden rakennetta, palvelumuotoilua ja palvelupolkuja. Tietoperusta koottiin alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä käyttäen. Opinnäytetyön tutkintaosuus on kvalitatiivinen ja koostuu benchmarkkauksesta ja havainnoinnista. Aineistoa kerättiin tutkimalla kilpailevia yrityksiä ja benchmarkkaamalla vastaavien vapaa-ajanviettokonseptien palvelupolkuja.
Tutkimuksen tuloksena syntyi useampi visuaalinen palvelupolku uudelle SUP-lautoja vuokraavalle yritykselle. Johtopäätöksissä todettiin kontaktipisteiden olevan erityisen merkityksellisiä palvelupolussa. Jatkokehitysideana palvelupolkujen kehittämiseen ehdotettiin laajempaa tutkimusta, joka kerää tietoa useammasta olemassa olevasta SUP-lautavuokraamosta.
Opinnäytetyön tietoperustassa avattiin palveluita ja niiden rakennetta, palvelumuotoilua ja palvelupolkuja. Tietoperusta koottiin alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä käyttäen. Opinnäytetyön tutkintaosuus on kvalitatiivinen ja koostuu benchmarkkauksesta ja havainnoinnista. Aineistoa kerättiin tutkimalla kilpailevia yrityksiä ja benchmarkkaamalla vastaavien vapaa-ajanviettokonseptien palvelupolkuja.
Tutkimuksen tuloksena syntyi useampi visuaalinen palvelupolku uudelle SUP-lautoja vuokraavalle yritykselle. Johtopäätöksissä todettiin kontaktipisteiden olevan erityisen merkityksellisiä palvelupolussa. Jatkokehitysideana palvelupolkujen kehittämiseen ehdotettiin laajempaa tutkimusta, joka kerää tietoa useammasta olemassa olevasta SUP-lautavuokraamosta.