”Tuntuu kuin ei olisi kiire mihinkään” - Viidesluokkaisten metsäpäivä : selvitys viidesluokkalaisten metsäkokemuksesta
Vuori, Fiina (2020)
Vuori, Fiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714614
Tiivistelmä
Lapsuusajan luonto- ja metsäkokemukset muovaavat suhdettamme luontoa ja metsää kohtaan pitkälle aikuisuuteen. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia asioita viidesluokkalaiset huomioivat metsäluonnosta ja kuinka heidän ikäisensä lapset käyttävät metsää. Tarkoituksena oli luoda kuva heidän metsäkokemuksestaan.
Toiminnallinen osuus työstä toteutettiin syyskuussa 2019, järjestämällä metsäpäivä vihtiläisessä alakoulussa. Päivä oli rastimuotoinen ja sisälsi lisäksi luokittain toteutettavan taidetehtävän. Metsäpäivä oli suunniteltu sopimaan tilaajakoulun aikatauluihin ja tavoitteisiin. Rastien aiheet tukivat opetussuunnitelmaa ja antoivat oppilaille lisää tietoa metsästä.
Metsäpäivän toteutus onnistui suunnitelman mukaan ja antoi oppilaiden metsäkokemuksesta tarvittavan laajan kuvan. Tuloksissa tulee ilmi, että moni oppilas kokee metsäympäristön positiivisia tuntemuksia tuovana ympäristönä ja kuvailee sitä rauhallisena hiljentymisen paikkana. Osa oppilaista ei kuitenkaan koe metsän olevan heille henkilökohtaisesti merkittävä. Suurin osa metsäpäivään osallistuneista lapsista käyttää metsää perheensä kanssa.
Toiminnallinen osuus työstä toteutettiin syyskuussa 2019, järjestämällä metsäpäivä vihtiläisessä alakoulussa. Päivä oli rastimuotoinen ja sisälsi lisäksi luokittain toteutettavan taidetehtävän. Metsäpäivä oli suunniteltu sopimaan tilaajakoulun aikatauluihin ja tavoitteisiin. Rastien aiheet tukivat opetussuunnitelmaa ja antoivat oppilaille lisää tietoa metsästä.
Metsäpäivän toteutus onnistui suunnitelman mukaan ja antoi oppilaiden metsäkokemuksesta tarvittavan laajan kuvan. Tuloksissa tulee ilmi, että moni oppilas kokee metsäympäristön positiivisia tuntemuksia tuovana ympäristönä ja kuvailee sitä rauhallisena hiljentymisen paikkana. Osa oppilaista ei kuitenkaan koe metsän olevan heille henkilökohtaisesti merkittävä. Suurin osa metsäpäivään osallistuneista lapsista käyttää metsää perheensä kanssa.