Sosiaalisen median opas - Spice Ice
Lehtinen, Jenna (2020)
Lehtinen, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714526
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median opas Spice Ice jäätelöbaareille. Oppaan avulla voidaan aloittaa sosiaalisen median markkinointi, hyödyntää sitä jo käytössä olevien sosiaalisen median kanavien sisällöntuotannossa ja pitää markkinointi yhdenmukaisena Spice Ice -jäätelöbaarien välillä. Aihe sai alkunsa tarpeesta lisätä sosiaalisen median markkinointia Spice Ice -ketjussa.
Opas pitää sisällään ohjeita sosiaalisen median kanavien käyttöön, ideoita sisällöntuotantoon sekä keinoja markkinointiin. Oppaaseen on toimeksiantajan kanssa rajattu sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram. Kyseisten kanavien kautta tavoitetaan parhaiten oikeat kohderyhmät. Opas on opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään markkinointia ja sosiaalista mediaa. Toisessa osassa käsitellään yksityiskohtaisesti valittuja sosiaalisen median kanavia.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja haastattelua. Kyselyn ja ryhmähaastattelun avulla kerättiin tietoa sosiaalisen median käytöstä ja nykytilasta Spice Ice -jäätelöbaariketjussa sekä kerättiin näkökulmia oppaan tekoon. Tuloksena saatiin selville, että sosiaalisen median markkinoinnin osaamista olisi hyvä kehittää, joka vahvisti tarvetta oppaalle. Neuvoja kaivattiin sisällöntuotannossa sekä kanavien perustamisessa. Kyselyn ja haastattelun tuloksia käytettiin pohjana oppaan rakentamisessa. Opasta voisi tulevaisuudessa jatkokehittää tekemällä sisältömarkkinointiin seuraavan vaiheen oppaan tai muuttamalla oppaan koulutukseksi. The aim of this functional Bachelor’s thesis project was to create a social media guide for Spice Ice, an ice cream parlour chain. Spice Ice can use the guide to get started with social media marketing, content production on existing social media channels and to ensure that marketing is consistent across its ice cream parlours. The topic originated from the need to increase social media marketing in the Spice Ice ice cream parlour chain.
The guide includes guidelines for using social media, ideas for content marketing and tools for marketing. With the client, the guide is limited to social media channels Facebook and Instagram. These are currently the best channels to reach the right target groups. The guide is attached to the thesis.
The knowledge base of the thesis is divided into two parts. The first part deals with marketing and social media. The second part deals with the selected social media channels.
The research methods used were a survey and an interview. The survey and the group interview was used to gather information on the current state of social media use in the Spice Ice ice cream parlour chain and to gain new perspectives for the guide. The results show that social media marketing skills could be developed, which confirmed the need for the guide. Advice was needed on content production as well as setting up social media channels. The results of the survey and interview were used as a basis for creating the guide. The guide could be further developed in the future by making a next-step guide in content marketing or turning it into a training package.
Opas pitää sisällään ohjeita sosiaalisen median kanavien käyttöön, ideoita sisällöntuotantoon sekä keinoja markkinointiin. Oppaaseen on toimeksiantajan kanssa rajattu sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram. Kyseisten kanavien kautta tavoitetaan parhaiten oikeat kohderyhmät. Opas on opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään markkinointia ja sosiaalista mediaa. Toisessa osassa käsitellään yksityiskohtaisesti valittuja sosiaalisen median kanavia.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja haastattelua. Kyselyn ja ryhmähaastattelun avulla kerättiin tietoa sosiaalisen median käytöstä ja nykytilasta Spice Ice -jäätelöbaariketjussa sekä kerättiin näkökulmia oppaan tekoon. Tuloksena saatiin selville, että sosiaalisen median markkinoinnin osaamista olisi hyvä kehittää, joka vahvisti tarvetta oppaalle. Neuvoja kaivattiin sisällöntuotannossa sekä kanavien perustamisessa. Kyselyn ja haastattelun tuloksia käytettiin pohjana oppaan rakentamisessa. Opasta voisi tulevaisuudessa jatkokehittää tekemällä sisältömarkkinointiin seuraavan vaiheen oppaan tai muuttamalla oppaan koulutukseksi.
The guide includes guidelines for using social media, ideas for content marketing and tools for marketing. With the client, the guide is limited to social media channels Facebook and Instagram. These are currently the best channels to reach the right target groups. The guide is attached to the thesis.
The knowledge base of the thesis is divided into two parts. The first part deals with marketing and social media. The second part deals with the selected social media channels.
The research methods used were a survey and an interview. The survey and the group interview was used to gather information on the current state of social media use in the Spice Ice ice cream parlour chain and to gain new perspectives for the guide. The results show that social media marketing skills could be developed, which confirmed the need for the guide. Advice was needed on content production as well as setting up social media channels. The results of the survey and interview were used as a basis for creating the guide. The guide could be further developed in the future by making a next-step guide in content marketing or turning it into a training package.