Venäjänkielisille lapsille suunnattu S2-materiaalipankki varhaiskasvatukseen
Pöykiö, Janna (2020)
Pöykiö, Janna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714436
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea maahanmuuttajalasten suomen kielen kehitystä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli suunnitella päiväkodin henkilöstön käyttöön venäjänkielisille 5-6-vuotiaille lapsille kohdistettuja Suomi toisena kielenä (S2) -tuokioita, jotka rakentuivat kirjan lukemisesta sekä uusien sanojen opettelusta leikkien, pelien ja laulujen avulla. Tuokioiden kirjat valittiin niin, että ne löytyvät Vaara-kirjaston tai venäjänkielisen kirjaston kokoelmista sekä suomeksi että venäjäksi. Näin vanhemmat voivat halutessaan osallistua lapsen kielen kehityksen tukemiseen ja lukea samoja kirjoja lapselle kotona omalla äidinkielellään. Kohderyhmäksi valittiin venäjänkieliset lapset, koska heitä on maahanmuuttajataustaisista lapsista Suomessa ja Joensuun alueella eniten. Tuotoksena syntyi materiaalipankki S2-tuokioista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena konstruktivistisen mallin mukaan. Tietoa S2-tuokioiden toimivuudesta saatiin kokeilemalla tuokioita päiväkodissa, havainnoimalla lapsia sekä pyytämällä palautetta lapsilta ja päiväkodin työntekijöiltä. Havaintojen sekä saatujen palautteiden avulla tuokioita muokattiin ja niistä koottiin materiaalipankki.
Materiaalipankki koostui viidestä suunnitellusta tuokiosta, tuokioilla käytettävistä kuvista sekä kirjalistasta. Materiaalipankki toimitettiin päiväkotiin sähköisessä muodossa, jotta sitä voi myöhemmin muokata. Kehitysideana kirjoja voisi etsiä myös muunkielisille lapsille sekä suomeksi että lasten äidinkielellä tai laajentaa tätä materiaalipankkia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena konstruktivistisen mallin mukaan. Tietoa S2-tuokioiden toimivuudesta saatiin kokeilemalla tuokioita päiväkodissa, havainnoimalla lapsia sekä pyytämällä palautetta lapsilta ja päiväkodin työntekijöiltä. Havaintojen sekä saatujen palautteiden avulla tuokioita muokattiin ja niistä koottiin materiaalipankki.
Materiaalipankki koostui viidestä suunnitellusta tuokiosta, tuokioilla käytettävistä kuvista sekä kirjalistasta. Materiaalipankki toimitettiin päiväkotiin sähköisessä muodossa, jotta sitä voi myöhemmin muokata. Kehitysideana kirjoja voisi etsiä myös muunkielisille lapsille sekä suomeksi että lasten äidinkielellä tai laajentaa tätä materiaalipankkia.