Tietojärjestelmän hankinnan valmistelu ja vaatimusmäärittely : Case: Kuuki Marketing Lab Oy
Sarajärvi, Eija (2020)
Sarajärvi, Eija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714388
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tietojärjestelmän hankintaan on hyvä valmistua ja mitä vaatimuksia järjestelmälle asetetaan. Työn toimeksiantajana toimi Kuuki Marketing Lab Oy, jonka tarkoituksena on hankkia organisaation tarpeita paremmin vastaava CRM-järjestelmä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltaviksi valittiin neljä organisaation eri rooleissa toimivaa henkilöä. Saadut vaatimukset priorisoitiin lopuksi johdon kesken.
Tutkimuksesta ilmeni, että uudelle järjestelmälle on aito liiketoimintatarve, jolloin hankintaa on järkevä lähteä viemään eteenpäin. Haastatteluiden perusteella laadittiin vaatimusluettelo.
Hankintaprosessiin valmistautuminen vaatii huolellista suunnittelua ja siihen on varattava tarvittavat resurssit. Vaatimuksista ilmeni, että yrityksen tarpeisiin soveltuu paremmin asiantuntijaorganisaatioita varten suunniteltu toiminnanohjausjärjestelmä kuin CRM-järjestelmä. Huomioitavaa oli, että yrityksen johto on hyvin sitoutunut hankkeeseen. Työntekijät on saatava yhtä sitoutuneeksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltaviksi valittiin neljä organisaation eri rooleissa toimivaa henkilöä. Saadut vaatimukset priorisoitiin lopuksi johdon kesken.
Tutkimuksesta ilmeni, että uudelle järjestelmälle on aito liiketoimintatarve, jolloin hankintaa on järkevä lähteä viemään eteenpäin. Haastatteluiden perusteella laadittiin vaatimusluettelo.
Hankintaprosessiin valmistautuminen vaatii huolellista suunnittelua ja siihen on varattava tarvittavat resurssit. Vaatimuksista ilmeni, että yrityksen tarpeisiin soveltuu paremmin asiantuntijaorganisaatioita varten suunniteltu toiminnanohjausjärjestelmä kuin CRM-järjestelmä. Huomioitavaa oli, että yrityksen johto on hyvin sitoutunut hankkeeseen. Työntekijät on saatava yhtä sitoutuneeksi.