Miksi laulan? : Tie ammattilaulajaksi - laulajien ja laulunopettajien kokemuksia
Härö, Marita (2020)
Härö, Marita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714328
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia laulamisen motiiveja ja kartoittaa ammattilaulajan työnkuvaa. Tutkimuskohteena oli myös lapsuuden kasvuympäristön ja perimän vaikutus musiikkiharrastuksen aloittamiseen. Tutkimus keskittyy klassisen laulun näkökulmaan, mutta on sovellettavissa myös muihin tyylilajeihin.
Tutkimusaineisto kerättiin suullisella kyselyhaastattelulla, johon osallistui viisi laulamisen ammattilaista. He ovat koulutustaustaltaan musiikkipedagogeja ja musiikin maistereita. Heistä kaksi toimi tutkimuksen toteutushetkellä päätoimisina laulajina, ja muut kolme toimivat laulamisen lisäksi myös laulunopettajina. Osallistujissa on sekä klassisen musiikin että kevyen musiikin laulajia, enemmistönä klassisen musiikin edustajat. Haastattelut toteutettiin videopuheluina, jotka äänitettiin ja litteroitiin haastattelukertomuksiksi. Haastattelun lisäksi kerättiin kirjallisuudesta tietoa motivaatioteorioista, musiikkiin ja laulamiseen liittyvistä motiiveista sekä perimän ja kasvuympäristön vaikutuksista musikaalisuuteen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ammattilaulamisen tärkein motiivi on laulajan oma halu laulaa. Toinen merkittävä motiivi oli itse musiikki ja sen tekemisestä johtuvat positiiviset tunteet ja elämykset. Tutkimustulokset osoittivat, että musiikkiharrastuksen aloittamisessa merkittävämpää oli kasvuympäristön musiikkiharrastusta tukeva toiminta kuin suvun musikaalisuus. Tutkimuksessa tuli ilmi, että tie laulamisen ammattilaiseksi sisältää paljon haasteita, mutta laulamisen positiiviset vaikutukset osoittautuivat kuitenkin lopulta haittoja merkittävämmiksi.
Tästä tutkimustyöstä voivat hyötyä kaikki laulamisesta kiinnostuneet henkilöt, mutta se on suunnattu erityisesti laulamisen ammattilaisille ja laulajaksi opiskeleville.
Tutkimusaineisto kerättiin suullisella kyselyhaastattelulla, johon osallistui viisi laulamisen ammattilaista. He ovat koulutustaustaltaan musiikkipedagogeja ja musiikin maistereita. Heistä kaksi toimi tutkimuksen toteutushetkellä päätoimisina laulajina, ja muut kolme toimivat laulamisen lisäksi myös laulunopettajina. Osallistujissa on sekä klassisen musiikin että kevyen musiikin laulajia, enemmistönä klassisen musiikin edustajat. Haastattelut toteutettiin videopuheluina, jotka äänitettiin ja litteroitiin haastattelukertomuksiksi. Haastattelun lisäksi kerättiin kirjallisuudesta tietoa motivaatioteorioista, musiikkiin ja laulamiseen liittyvistä motiiveista sekä perimän ja kasvuympäristön vaikutuksista musikaalisuuteen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ammattilaulamisen tärkein motiivi on laulajan oma halu laulaa. Toinen merkittävä motiivi oli itse musiikki ja sen tekemisestä johtuvat positiiviset tunteet ja elämykset. Tutkimustulokset osoittivat, että musiikkiharrastuksen aloittamisessa merkittävämpää oli kasvuympäristön musiikkiharrastusta tukeva toiminta kuin suvun musikaalisuus. Tutkimuksessa tuli ilmi, että tie laulamisen ammattilaiseksi sisältää paljon haasteita, mutta laulamisen positiiviset vaikutukset osoittautuivat kuitenkin lopulta haittoja merkittävämmiksi.
Tästä tutkimustyöstä voivat hyötyä kaikki laulamisesta kiinnostuneet henkilöt, mutta se on suunnattu erityisesti laulamisen ammattilaisille ja laulajaksi opiskeleville.