Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja asiakassuhteiden ylläpitäminen Yyteri Beach Lomakeskuksessa
Malmi, Julia; Karhu, Elli (2020)
Malmi, Julia
Karhu, Elli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714312
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja asiakassuhteiden ylläpitäminen Yyteri Beach Lomakeskuksessa. Työn aihe valittiin ja rajattiin toimeksiantajayrityksen tarpeiden mukaan ja tavoitteena oli tutkia sosiaalisen median vaikutusta markkinointiin sekä asiakassuhteiden ylläpitämiseen. Aiheen valintaan vaikutti myös sen ajankohtaisuus ja tutkijoiden kiinnostus sitä kohtaan. Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, asiakassuhteista ja niiden ylläpitämisestä sekä markkinointisuunnitelman eri osista.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, jossa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö oli myös toiminnallinen, sillä siitä syntyi konkreettinen markkinointisuunnitelma. Aineisto kerättiin monipuolisen teorian avulla ja yrityksen toiminnasta saatiin tietoa toimeksiantajayrityksen yrittäjille tehdyn teemahaastattelun avulla. Asiakassuhteiden tutkimisessa puolestaan käytettiin apuna internet-kyselyä, joka oli osittain määrällinen mutta myös laadullinen. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, mitä yrityksen asiakkaat pitävät tärkeänä asiakassuhteiden ylläpitämisessä.
Opinnäytetyön avulla tultiin siihen tulokseen, että sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa ja asiakassuhteiden ylläpitämisessä on kannattavaa. Markkinointisuunnitelmassa suunnitelmallisuuteen ja säännöllisyyteen täytyy panostaa ja sekä ulkoisten että sisäisten ympäristötekijöiden vaikutuksia tulee analysoida jatkuvasti. Opinnäytetyön avulla yrityksen markkinointisuunnitelmaa on parannettu entisestää ja sen toteutus on viety loppuun. Asiakassuhteiden tarkastelussa tultiin siihen tulokseen, että pitkäaikaisten asiakassuhteiden luominen ja ylläpitäminen on tärkeää ja asiakastyytyväisyyttä tulisi seurata jatkuvasti. Opinnäytetyön avulla luotiin kehitysehdotuksia asiakassuhteiden ylläpitämisen parantamiseksi. The topic of the thesis was social media marketing plan and maintaining customer relationships in Yyteri Beach Lomakeskus. The topic was chosen and delimited according to the company’s needs. The aim was to study the impact of social media on marketing and customer relationships. The choice of the topic was influenced by its topicality and the researchers’ interest in it. The theoretical framework of the thesis consists of marketing, social media, customer relationships and how to maintain them. Theoretical framework also consists of different parts of the marketing plan.
The thesis was a research using both qualitative and quantitative research methods. The thesis was also functional since it created a concrete marketing plan. Material was collected using a diverse theory and information on the company’s operations was obtained through a thematic interview with the entrepreneurs of the company. An internet survey, which was partly quantitative but also qualitative, was used to study customer relationships. The purpose of the survey was to find out what the company's customers consider important in maintaining customer relationships.
The conclusions of the thesis were that utilizing social media in marketing and maintaining customer relationships is profitable for the company. The marketing plan must be well planned, and the company’s marketing must be regular. The effects of both external and internal environmental factors must be constantly analysed. With the help of the thesis, the company's marketing plan has been further improved and its implementation has been completed. Another conclusion was that long-term customer relationships and maintaining them is important for the company. The customer satisfaction should also be monitored continuously. The thesis created development proposals to improve the management of customer relationships in Yyteri Beach Lomakeskus.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, jossa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö oli myös toiminnallinen, sillä siitä syntyi konkreettinen markkinointisuunnitelma. Aineisto kerättiin monipuolisen teorian avulla ja yrityksen toiminnasta saatiin tietoa toimeksiantajayrityksen yrittäjille tehdyn teemahaastattelun avulla. Asiakassuhteiden tutkimisessa puolestaan käytettiin apuna internet-kyselyä, joka oli osittain määrällinen mutta myös laadullinen. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, mitä yrityksen asiakkaat pitävät tärkeänä asiakassuhteiden ylläpitämisessä.
Opinnäytetyön avulla tultiin siihen tulokseen, että sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa ja asiakassuhteiden ylläpitämisessä on kannattavaa. Markkinointisuunnitelmassa suunnitelmallisuuteen ja säännöllisyyteen täytyy panostaa ja sekä ulkoisten että sisäisten ympäristötekijöiden vaikutuksia tulee analysoida jatkuvasti. Opinnäytetyön avulla yrityksen markkinointisuunnitelmaa on parannettu entisestää ja sen toteutus on viety loppuun. Asiakassuhteiden tarkastelussa tultiin siihen tulokseen, että pitkäaikaisten asiakassuhteiden luominen ja ylläpitäminen on tärkeää ja asiakastyytyväisyyttä tulisi seurata jatkuvasti. Opinnäytetyön avulla luotiin kehitysehdotuksia asiakassuhteiden ylläpitämisen parantamiseksi.
The thesis was a research using both qualitative and quantitative research methods. The thesis was also functional since it created a concrete marketing plan. Material was collected using a diverse theory and information on the company’s operations was obtained through a thematic interview with the entrepreneurs of the company. An internet survey, which was partly quantitative but also qualitative, was used to study customer relationships. The purpose of the survey was to find out what the company's customers consider important in maintaining customer relationships.
The conclusions of the thesis were that utilizing social media in marketing and maintaining customer relationships is profitable for the company. The marketing plan must be well planned, and the company’s marketing must be regular. The effects of both external and internal environmental factors must be constantly analysed. With the help of the thesis, the company's marketing plan has been further improved and its implementation has been completed. Another conclusion was that long-term customer relationships and maintaining them is important for the company. The customer satisfaction should also be monitored continuously. The thesis created development proposals to improve the management of customer relationships in Yyteri Beach Lomakeskus.