Suomalaisen maatilamatkailuyrityksen kansainvälisen markkinoinnin kehittäminen
Pitkänen, Janita (2020)
Pitkänen, Janita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714307
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luodaan suomalaiselle maatilamatkailuyritykselle toimintasuunnitelma kansainvälisen markkinoinnin kehittämiseksi. Toimeksiantajayrityksen tavoitteena on tavoittaa yksittäiset, kansainväliset matkailijat, ja saada heidät vierailemaan yrityksessä.
Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajayritys, sekä lähtökohdat kansainvälistymiselle. Teoriaosuudessa keskitytään kansainvälistymiseen, sekä tutustutaan PR Smithin SOSTAC®-malliin ja sen sisällä SWOT-analyysiin, SMART-kriteereihin, 4P:n kilpailukeinoihin sekä RACE-malliin.
Opinnäytetyön toimintaosuudessa SOSTAC®-mallin pohjalta laaditaan toimintasuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja voi aloittaa kansainvälisen markkinoinnin. Suunnitelmassa esitetään yrityksen lähtötilanne kansainvälistymiseen, asetetaan kansainvälistymiselle tavoitteet, luodaan strategia, sekä suunnitellaan miten, milloin ja kuka strategian toteuttaa. Lopuksi suunnitellaan keinot, joilla projektin tavoitteiden toteutumista seurataan. Lisäksi toimintaosuudessa on lyhyt raportointi projektin etenemisestä, eli jo tehdyistä toimenpiteistä, sekä esittely yrityksen uusista, ulkomaalaisille matkailijoille suunnatuista lomapaketeista.
Kansainvälistymisprojektia on aloitettu toimeksiantajan toimesta jo alkukeväällä 2019, mutta opinnäytetyön tekijä on liittynyt projektiin mukaan huhtikuussa 2019, ja tällöin myös aloittanut opinnäytetyön tekemisen. Projektin eteneminen on tarkoituksella ollut rauhallista, sillä yrityksessä on kansainvälistymisen ohessa myös muita kehitysprojekteja, joihin olemassa olevia resursseja on käytettävä. Opinnäytetyö on valmistunut toukokuussa 2020, mutta yrityksen kansainvälistymisprojekti jatkuu edelleen, ja täten opinnäytetyössä ei vielä päästä näkemään projektin tuloksia.
Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajayritys, sekä lähtökohdat kansainvälistymiselle. Teoriaosuudessa keskitytään kansainvälistymiseen, sekä tutustutaan PR Smithin SOSTAC®-malliin ja sen sisällä SWOT-analyysiin, SMART-kriteereihin, 4P:n kilpailukeinoihin sekä RACE-malliin.
Opinnäytetyön toimintaosuudessa SOSTAC®-mallin pohjalta laaditaan toimintasuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja voi aloittaa kansainvälisen markkinoinnin. Suunnitelmassa esitetään yrityksen lähtötilanne kansainvälistymiseen, asetetaan kansainvälistymiselle tavoitteet, luodaan strategia, sekä suunnitellaan miten, milloin ja kuka strategian toteuttaa. Lopuksi suunnitellaan keinot, joilla projektin tavoitteiden toteutumista seurataan. Lisäksi toimintaosuudessa on lyhyt raportointi projektin etenemisestä, eli jo tehdyistä toimenpiteistä, sekä esittely yrityksen uusista, ulkomaalaisille matkailijoille suunnatuista lomapaketeista.
Kansainvälistymisprojektia on aloitettu toimeksiantajan toimesta jo alkukeväällä 2019, mutta opinnäytetyön tekijä on liittynyt projektiin mukaan huhtikuussa 2019, ja tällöin myös aloittanut opinnäytetyön tekemisen. Projektin eteneminen on tarkoituksella ollut rauhallista, sillä yrityksessä on kansainvälistymisen ohessa myös muita kehitysprojekteja, joihin olemassa olevia resursseja on käytettävä. Opinnäytetyö on valmistunut toukokuussa 2020, mutta yrityksen kansainvälistymisprojekti jatkuu edelleen, ja täten opinnäytetyössä ei vielä päästä näkemään projektin tuloksia.