Satuillaan tunteista: Tunnetaitoja satujen avulla viisivuotiaille
Kesälä, Janni (2020)
Kesälä, Janni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714258
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkasteltiin tunteita ja tunnetaitoja. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa selvitettiin, miten viisivuotiaiden lasten tunnetaitoja voidaan tukea tunteita käsittelevien satujen avulla. Opinnäytetyön tilaajana oli Petäsmäen päiväkoti. Tarkoituksena oli luoda päiväkodille tunnetaitojen tukemiseen soveltuva menetelmä, jossa hyödynnettiin satujen lukemista ja tunnetaitoharjoituksia.
Opinnäytetyössä selvitettiin viisivuotiaiden lasten tunnetaitojen oppimista satujen lukemista ja tunnetaitoharjoituksia sisältävien tunnetuokioiden avulla. Viisivuotiaat jaettiin neljään eri ryhmään. Tarkoituksena oli selvittää, muodostuuko ryhmien välillä eroja tunnetaitojen kehittymisessä, tunteiden tunnistamisessa ja tunteiden nimeämisessä. Viisivuotiaiden tunnetaitojen kehitystä selvitettiin havainnoimalla.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä todettiin, että varhaiskasvatuksessa tunnetaitojen tukeminen ja tunteiden käsitteleminen on lasten mielenterveyden, sosiaalisten taitojen kehittymisen sekä kielenkehityksen kannalta tärkeää. Satujen lukemista ja tunnetaitoharjoituksia sisältävät tunnetuokiot osoittautuivat hyväksi menetelmäksi vahvistaa viisivuotiaiden tunnetaitoja. Ryhmien välille muodostui eroja tunteiden nimeämisessä, mutta tunteiden tunnistamisessa ei muodostunut merkittäviä eroja ryhmien välille. The aim of this operational thesis was to examine emotions and emotional skills. In the operational part of this thesis was to discover how the emotional skills of five-year-olds can be supported with fairy tales that handle emotions. The co-operation partner in this thesis was kindergarten of Petäsmäki. The aim of this thesis was to create a method that is suitable for teaching emotional skills by reading fairy tales and by learning emotional skills.
In this thesis was discovered how the emotional skills of five-year-olds were developed in emotional moments which included reading and exercise about emotional skills. The five-year-olds were split up into four groups. Means of this thesis was to discover will there become any differences in learning emotional skills, recognizing emotions and naming emotions between groups. The development of emotional skills of five-year-olds was discovered by observing.
In the operational thesis was found that supporting children’s emotional skills and discussing emotions in early childhood education is important when supporting children’s mental health, social skills and language development. Emotional moments which included exercise about emotional skills and reading fairy tales were found to be functional method to teach emotional skills for five-year-olds. There were differences in naming emotions between groups but there were no differences in recognizing emotions between groups.
Opinnäytetyössä selvitettiin viisivuotiaiden lasten tunnetaitojen oppimista satujen lukemista ja tunnetaitoharjoituksia sisältävien tunnetuokioiden avulla. Viisivuotiaat jaettiin neljään eri ryhmään. Tarkoituksena oli selvittää, muodostuuko ryhmien välillä eroja tunnetaitojen kehittymisessä, tunteiden tunnistamisessa ja tunteiden nimeämisessä. Viisivuotiaiden tunnetaitojen kehitystä selvitettiin havainnoimalla.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä todettiin, että varhaiskasvatuksessa tunnetaitojen tukeminen ja tunteiden käsitteleminen on lasten mielenterveyden, sosiaalisten taitojen kehittymisen sekä kielenkehityksen kannalta tärkeää. Satujen lukemista ja tunnetaitoharjoituksia sisältävät tunnetuokiot osoittautuivat hyväksi menetelmäksi vahvistaa viisivuotiaiden tunnetaitoja. Ryhmien välille muodostui eroja tunteiden nimeämisessä, mutta tunteiden tunnistamisessa ei muodostunut merkittäviä eroja ryhmien välille.
In this thesis was discovered how the emotional skills of five-year-olds were developed in emotional moments which included reading and exercise about emotional skills. The five-year-olds were split up into four groups. Means of this thesis was to discover will there become any differences in learning emotional skills, recognizing emotions and naming emotions between groups. The development of emotional skills of five-year-olds was discovered by observing.
In the operational thesis was found that supporting children’s emotional skills and discussing emotions in early childhood education is important when supporting children’s mental health, social skills and language development. Emotional moments which included exercise about emotional skills and reading fairy tales were found to be functional method to teach emotional skills for five-year-olds. There were differences in naming emotions between groups but there were no differences in recognizing emotions between groups.