Esiselvitys ammoniakin käytöstä merenkulun polttoaineena tulevaisuudessa
Kurkinen, Antti (2020)
Kurkinen, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714240
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kirjallisuuskatsauksena, pystytäänkö ammoniakkia käyttämään merenkulun polttoaineena tulevaisuudessa. Lisäksi tutkitaan, täyttäisikö ammoniakki osaltaan Pariisin ilmastosopimuksessa sovitut vuonna 2050 voimaan astuvat tavoitteet.
Tutkimuksessa tarvitut tiedot etsittiin käyttäen Google Scholar -, Science Direct - ja Kaakkuri- tietokantoja.
Aluksi tutkittiin, kuinka ammoniakkia valmistetaan nykyisin Haber-Bosch-menetelmällä. Vaihtoehtoiseksi ympäristöystävällisemmäksi, mutta kalliimmaksi valmistusprosessiksi osoittautui elektrokemiallinen synteesi.
Työssä etsittiin tietoa ammoniakin käytöstä polttomoottoreissa ja analysoitiin artikkeleita valmistajien suunnitelmista tehdä ammoniakkikäyttöisiä laivamoottoreita. Seuraavaksi tutkittiin, kuinka ammoniakkia nykyisin varastoidaan ja voisiko nykyisiä tapoja soveltaa laivojen polttoainetankkien suunnittelussa tulevaisuudessa. Ammoniakin jakelu tulevaisuudessa polttoainekäyttöön arveltiin olevan mahdollista toteuttaa nykyisiä kemikaalisatamia käyttäen sekä rakentamalla uusia tuotantolaitoksia ja jakelusatamia.
Ammoniakin havaittiin olevan päästöillä mitattuna ylivoimainen polttoaine verrattaessa sitä nesteytettyyn maakaasuun. Maakaasun tuotannosta ja käytöstä aiheutuvat vuodot yksistään ylittävät Pariisin ilmastosopimuksessa olevat tavoitteet. Ammoniakin kylmästä varastointilämpötilasta arveltiin olevan hyötyä suunnitellessa uusia aluksia. Energia säästyy, kun ei tarvitse lämmittää eikä paineistaa polttoainesäiliöitä. Lisäksi kylmyyttä voisi esimerkiksi ottaa hyötykäyttöön lämmönvaihtimilla tankeista.
Näin ollen kirjallisuuskatsauksen perusteella ammoniakki olisi ylivertainen tulevaisuuden polttoaine merenkulussa.
Tutkimuksessa tarvitut tiedot etsittiin käyttäen Google Scholar -, Science Direct - ja Kaakkuri- tietokantoja.
Aluksi tutkittiin, kuinka ammoniakkia valmistetaan nykyisin Haber-Bosch-menetelmällä. Vaihtoehtoiseksi ympäristöystävällisemmäksi, mutta kalliimmaksi valmistusprosessiksi osoittautui elektrokemiallinen synteesi.
Työssä etsittiin tietoa ammoniakin käytöstä polttomoottoreissa ja analysoitiin artikkeleita valmistajien suunnitelmista tehdä ammoniakkikäyttöisiä laivamoottoreita. Seuraavaksi tutkittiin, kuinka ammoniakkia nykyisin varastoidaan ja voisiko nykyisiä tapoja soveltaa laivojen polttoainetankkien suunnittelussa tulevaisuudessa. Ammoniakin jakelu tulevaisuudessa polttoainekäyttöön arveltiin olevan mahdollista toteuttaa nykyisiä kemikaalisatamia käyttäen sekä rakentamalla uusia tuotantolaitoksia ja jakelusatamia.
Ammoniakin havaittiin olevan päästöillä mitattuna ylivoimainen polttoaine verrattaessa sitä nesteytettyyn maakaasuun. Maakaasun tuotannosta ja käytöstä aiheutuvat vuodot yksistään ylittävät Pariisin ilmastosopimuksessa olevat tavoitteet. Ammoniakin kylmästä varastointilämpötilasta arveltiin olevan hyötyä suunnitellessa uusia aluksia. Energia säästyy, kun ei tarvitse lämmittää eikä paineistaa polttoainesäiliöitä. Lisäksi kylmyyttä voisi esimerkiksi ottaa hyötykäyttöön lämmönvaihtimilla tankeista.
Näin ollen kirjallisuuskatsauksen perusteella ammoniakki olisi ylivertainen tulevaisuuden polttoaine merenkulussa.