Opas lastensuojelulaitokselle erityislapsen kohtaamiseen
Palmroos, Nina (2020)
Palmroos, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714237
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä työpaikkani Pienryhmäkoti Aura Oy:n Naantalin yksikön kanssa. Pienryhmäkoti Aura Oy tarjoaa kahdessa 7-paikkaisessa yksikössään lastensuojelun sijaishuoltoa.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tuotoksena syntyi opas erityislapsen kohtaamiseen. Sain idean työskennellessäni Pienryhmäkoti Aurassa, jossa oli opinnäytetyön tekohetkellä useampi lapsi, jolla oli taustallaan neuropsykiatrista oireilua tai kehitysvammaa. Huomasin tarpeen helppokäyttöiselle materiaalille työtä tukemaan. Erityislapsen kohtaaminen vaatii erityisosaamista eikä kaikissa lastensuojelulaitoksissa tällaista aina ole. Opasta voi käyttää mm. perehdytysmateriaalina sekä uuden lapsen muuttaessa yksikköön. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda erityislapsille tasa-arvoisemmat mahdollisuudet saada hoitoa ja huolenpitoa.
Opinnäytetyöni teoriaosassa käsittelin neuropsykiatrisia häiriöitä sekä lievää kehitysvammaa yleisesti. Tämän lisäksi käsittelin sitä, millaisilla mukautuksilla ja toimenpiteillä luodaan kuntouttava arki erityislapselle sekä miten ottaa hänen erityistarpeensa huomioon.
Alan kirjallisuudesta ja muista luotettavista lähteistä kerätyn tiedon pohjalta kokosin teemahaastattelukysymykset. Haastattelin lastensuojelun ammattilaisia, joilta keräsin käytännön vinkkejä erityislapsen kanssa työskentelyyn. Haastatteluissa ilmeni, että erityislapsen ohjausta varten tarvitaan enemmän tietämystä ja valmiita työkaluja, jotka ovat kaikkien työntekijöiden käytettävissä.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tuotoksena syntyi opas erityislapsen kohtaamiseen. Sain idean työskennellessäni Pienryhmäkoti Aurassa, jossa oli opinnäytetyön tekohetkellä useampi lapsi, jolla oli taustallaan neuropsykiatrista oireilua tai kehitysvammaa. Huomasin tarpeen helppokäyttöiselle materiaalille työtä tukemaan. Erityislapsen kohtaaminen vaatii erityisosaamista eikä kaikissa lastensuojelulaitoksissa tällaista aina ole. Opasta voi käyttää mm. perehdytysmateriaalina sekä uuden lapsen muuttaessa yksikköön. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda erityislapsille tasa-arvoisemmat mahdollisuudet saada hoitoa ja huolenpitoa.
Opinnäytetyöni teoriaosassa käsittelin neuropsykiatrisia häiriöitä sekä lievää kehitysvammaa yleisesti. Tämän lisäksi käsittelin sitä, millaisilla mukautuksilla ja toimenpiteillä luodaan kuntouttava arki erityislapselle sekä miten ottaa hänen erityistarpeensa huomioon.
Alan kirjallisuudesta ja muista luotettavista lähteistä kerätyn tiedon pohjalta kokosin teemahaastattelukysymykset. Haastattelin lastensuojelun ammattilaisia, joilta keräsin käytännön vinkkejä erityislapsen kanssa työskentelyyn. Haastatteluissa ilmeni, että erityislapsen ohjausta varten tarvitaan enemmän tietämystä ja valmiita työkaluja, jotka ovat kaikkien työntekijöiden käytettävissä.