Trendien hyödyntäminen Levin ohjelmapalveluiden kehittämisessä
Hyvönen, Saara (2020)
Hyvönen, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714210
Tiivistelmä
Levi on Suomen Lapissa sijaitseva matkailukeskus, jonka ohjelmapalvelutarjonta on hyvin laaja tarjoten erilaisia elämyksiä ympäri vuoden, mutta painottuen erityisesti lumiajan aktiviteetteihin. Levillä tarjottavia ohjelmapalveluja ovat muun muassa moottorikelkka-, poro- ja huskysafarit, kalastus-, luonto- ja revontuliretket, ice karting sekä saunapalvelut.
Asiakaskokemus on asiakkaan yrityksen toiminnasta muodostama monien tulkintojen summa. Yritykset voivat vaikuttaa siihen, millaisia kokemuksia ne pyrkivät luomaan asettamalla asiakkaan yritystoiminnan keskiöön ja luomalla kokemuksia asiakkaan ympärille. Asiakaslähtöisyys kehityksen kulmakivenä edellyttää asiakasymmärrystä, kuten TripAdvisorista kerättyä ja jalostettua asiakastietoa, ja sen pohjalta kehitettävää liiketoimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka globaalit megatrendit sekä tulevaisuuden matkailijatrendit ovat näkyvissä Levin alueen ohjelmapalveluyritysten asiakkaiden antamissa TripAdvisor-arvosteluissa. Tutkimustulosten pohjalta tehdään johtopäätöksiä, kuinka kyseinen asiakastieto on hyödynnettävissä Levin alueen ohjelmapalveluiden kehittämisessä. Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista tutkimusta ja sisällönanalyysia. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2020 aikana.
Tutkimuksessa huomioitavat megatrendit ovat demografinen muutos, urbanisaatio, ilmastonmuutos ja teknologian kehittyminen. Tulevaisuuden matkailijatrendejä puolestaan ovat yksinkertaisuuden tavoittelijat, kulttuuripuristit, sosiaalisen pääoman etsijät, palkinnon metsästäjät, velvollisuuden täyttäjät ja eettiset matkailijat.
Tutkimuksessa kävi ilmi sekä globaalien megatrendien että tulevaisuuden matkailijatrendien näkyvyys Levin alueen ohjelmapalveluyritysten TripAdvisor-arvosteluissa. Globaaleista megatrendeistä arvosteluissa oli havaittavissa eniten urbanisaatio ja vähiten demografinen muutos. Tulevaisuuden matkailijatrendeistä puolestaan esiin nousivat eniten yksinkertaisuuden tavoittelijat sekä palkinnon metsästäjät ja vähiten sosiaalisen pääoman etsijät sekä eettiset matkailijat.
Matkailijat kiinnittivät eniten huomiota ryhmän kokoon, oppaan ammattimaisuuteen sekä eläinten oloihin. Luontoa, rauhaa ja puhtaita lumimaisemia pidettiin todella isossa arvossa. Myös autenttisuuden, aitouden ja tarinallisuuden merkitys ohjelmapalveluissa korostui.
Yksinkertaiset ohjelmapalvelut, kuten saunominen tai ruoanlaitto luonnonhelmassa tuottavat unohtumattomia elämyksiä ja kokemuksen luksuksesta. Ohjelmapalveluja tulee kehittää luontoa kunnioittaen, sillä koskematon luonto on katoavaista ja se kasvattaa Levin arvoa matkailukohteena. Matkailijat eivät huomioi ilmastonmuutosta, joten ohjelmapalveluiden tuottajien on ohjattava heitä ekologisempaan kulutuskäyttäytymiseen. Kulttuuria ja aitoutta tulee vaalia sekä lisätä ohjelmapalveluihin oppaiden jakamia omia kokemuksia ja tarinallisuutta, sillä ne antavat merkittävää lisäarvoa matkailijoiden kokemuksille.
Asiakaskokemus on asiakkaan yrityksen toiminnasta muodostama monien tulkintojen summa. Yritykset voivat vaikuttaa siihen, millaisia kokemuksia ne pyrkivät luomaan asettamalla asiakkaan yritystoiminnan keskiöön ja luomalla kokemuksia asiakkaan ympärille. Asiakaslähtöisyys kehityksen kulmakivenä edellyttää asiakasymmärrystä, kuten TripAdvisorista kerättyä ja jalostettua asiakastietoa, ja sen pohjalta kehitettävää liiketoimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka globaalit megatrendit sekä tulevaisuuden matkailijatrendit ovat näkyvissä Levin alueen ohjelmapalveluyritysten asiakkaiden antamissa TripAdvisor-arvosteluissa. Tutkimustulosten pohjalta tehdään johtopäätöksiä, kuinka kyseinen asiakastieto on hyödynnettävissä Levin alueen ohjelmapalveluiden kehittämisessä. Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista tutkimusta ja sisällönanalyysia. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2020 aikana.
Tutkimuksessa huomioitavat megatrendit ovat demografinen muutos, urbanisaatio, ilmastonmuutos ja teknologian kehittyminen. Tulevaisuuden matkailijatrendejä puolestaan ovat yksinkertaisuuden tavoittelijat, kulttuuripuristit, sosiaalisen pääoman etsijät, palkinnon metsästäjät, velvollisuuden täyttäjät ja eettiset matkailijat.
Tutkimuksessa kävi ilmi sekä globaalien megatrendien että tulevaisuuden matkailijatrendien näkyvyys Levin alueen ohjelmapalveluyritysten TripAdvisor-arvosteluissa. Globaaleista megatrendeistä arvosteluissa oli havaittavissa eniten urbanisaatio ja vähiten demografinen muutos. Tulevaisuuden matkailijatrendeistä puolestaan esiin nousivat eniten yksinkertaisuuden tavoittelijat sekä palkinnon metsästäjät ja vähiten sosiaalisen pääoman etsijät sekä eettiset matkailijat.
Matkailijat kiinnittivät eniten huomiota ryhmän kokoon, oppaan ammattimaisuuteen sekä eläinten oloihin. Luontoa, rauhaa ja puhtaita lumimaisemia pidettiin todella isossa arvossa. Myös autenttisuuden, aitouden ja tarinallisuuden merkitys ohjelmapalveluissa korostui.
Yksinkertaiset ohjelmapalvelut, kuten saunominen tai ruoanlaitto luonnonhelmassa tuottavat unohtumattomia elämyksiä ja kokemuksen luksuksesta. Ohjelmapalveluja tulee kehittää luontoa kunnioittaen, sillä koskematon luonto on katoavaista ja se kasvattaa Levin arvoa matkailukohteena. Matkailijat eivät huomioi ilmastonmuutosta, joten ohjelmapalveluiden tuottajien on ohjattava heitä ekologisempaan kulutuskäyttäytymiseen. Kulttuuria ja aitoutta tulee vaalia sekä lisätä ohjelmapalveluihin oppaiden jakamia omia kokemuksia ja tarinallisuutta, sillä ne antavat merkittävää lisäarvoa matkailijoiden kokemuksille.