Ledarskap som främjar välmående inom småbarnspedagogiken
Collan, Hanna; Hildén-Pinola, Camilla (2020)
Collan, Hanna
Hildén-Pinola, Camilla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614120
Tiivistelmä
En personal som är välmående har resurser och ork att skapa en kvalitativ småbarnspedagogik. Ledarskapet påverkar i hög grad verksamhetskulturen och dess utveckling och kvalitet och ledarskap är centralt för arbetssamfundets välbefinnande. En pedagogisk ledare är medveten om att det är människorna som skapar kvalitet inom alla områden. Därför förstår en pedagogisk ledare betydelsen av en inre hälsa såväl hos medarbetare som kunder. Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse det pedagogiska ledarskapet har för främjande av välmående bland personalen inom småbarnspedagogiken. Vidare synliggörs också vad personalen anser att välmående på arbetsplatsen är. Den teoretiska referensramen består av pedagogiskt ledarskap och hälsofrämjande ledarskap. Som metod användes kvalitativ fokusgruppintervju. Ett fokusgruppintervjutillfälle med sammanlagt fem informanter från olika småbarnspedagogiska enheter ordnades. Resultatet är analyserat med abduktiv innehållsanalys. I resultaten syns att ledarskapet har stor betydelse och kan påverka arbetsvälmåendet på arbetsplatsen genom att ledaren bygger upp en tillitsfull arbetsmiljö och är yrkeskunnig och kompetent. Speciellt betonas betydelsen av en bra teamanda, bra kommunikation och en öppen och fungerande dialog såväl i teamet som mellan personal och ledare för att uppnå välmående och känna trygghet på arbetsplatsen. Dock är personalen medveten om det individuella ansvar de har för att främja välmående på arbetsplatsen och lägger inte ansvaret för det enbart på ledaren.