Sosiaalisen median B2B-markkinointisuunnitelma yritykselle X
Kuusakoski, Sanna (2020)
Kuusakoski, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614060
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median B2B-markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle, joka on Suomessa alansa johtava toimija B2B-markkinoilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa toimeksiantajayrityksen toiveesta sen sosiaalisen median seuraajien määrää ja sitoutumista. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma kohdistettiin yrityksen kahteen seuratuimpaan kanavaan: Instagramiin ja Facebookiin.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kirjallisiin ja sähköisiin lähteisiin. Tietoperustassa käsitellään ensin yleisesti sosiaalisen median markkinointia, Facebookia ja Instagramia markkinointikanavina sekä B2B-markkinoinnin erityispiirteitä. Sitten perehdytään syvemmin sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan, joka koostuu näistä osista: tavoitteet, kohderyhmä, kanavat, sisältö, julkaisuaika sekä seuraajien määrän ja sitoutumisen kasvattamisen keinot.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimustyönä. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä Google Forms-kyselylomakkeella, joka julkaistiin toimeksiantajan Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissa sekä sähköpostin uutiskirjeessä. Kyselyyn yhteydessä järjestettiin myös siihen vastanneiden kesken arvonta, jonka tuotepalkinto toimi kannustimena. Kyselyyn saatiin lopulta yhteensä 173 vastausta 2 viikon aikana.
Tutkimuksen sekä tietoperustan pohjalta toimeksiantajayritykselle määriteltiin sosiaalisen median kohderyhmä ja ostajapersoonat, sisältöjen teemat, optimaalinen julkaisumäärä sekä tehokkaimmat seuraajien määrän ja sitoutumisen kasvattamisen keinot. Lisäksi Facebookin ja Instagramin sisäisiä analytiikkatietoja hyödyntäen yritykselle asetettiin seuraajien määrän ja sitoutumisen kasvattamiseen tarkat tavoitteet sekä sopivat julkaisupäivät ja -kellonajat.
Yritykselle tehtiin opinnäytetyön tuotoksena 6 kuukauden Instagram-, ja Facebook-julkaisukalenteri, johon määriteltiin tarkemmat markkinoinnin toimenpiteet. Siihen suunniteltiin sisältöjen teemat sekä viikoittaiset sisällöt ottaen huomioon myös yrityksen nykyinen markkinoinnin vuosikello ja blogin julkaisukalenteri. Toimeksiantajan toiveesta julkaisukalenteria ei julkaistu opinnäytetyön yhteydessä, vaan siitä tehtiin suurpiirteinen kuvaus sen loppuun.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kirjallisiin ja sähköisiin lähteisiin. Tietoperustassa käsitellään ensin yleisesti sosiaalisen median markkinointia, Facebookia ja Instagramia markkinointikanavina sekä B2B-markkinoinnin erityispiirteitä. Sitten perehdytään syvemmin sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan, joka koostuu näistä osista: tavoitteet, kohderyhmä, kanavat, sisältö, julkaisuaika sekä seuraajien määrän ja sitoutumisen kasvattamisen keinot.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimustyönä. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä Google Forms-kyselylomakkeella, joka julkaistiin toimeksiantajan Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissa sekä sähköpostin uutiskirjeessä. Kyselyyn yhteydessä järjestettiin myös siihen vastanneiden kesken arvonta, jonka tuotepalkinto toimi kannustimena. Kyselyyn saatiin lopulta yhteensä 173 vastausta 2 viikon aikana.
Tutkimuksen sekä tietoperustan pohjalta toimeksiantajayritykselle määriteltiin sosiaalisen median kohderyhmä ja ostajapersoonat, sisältöjen teemat, optimaalinen julkaisumäärä sekä tehokkaimmat seuraajien määrän ja sitoutumisen kasvattamisen keinot. Lisäksi Facebookin ja Instagramin sisäisiä analytiikkatietoja hyödyntäen yritykselle asetettiin seuraajien määrän ja sitoutumisen kasvattamiseen tarkat tavoitteet sekä sopivat julkaisupäivät ja -kellonajat.
Yritykselle tehtiin opinnäytetyön tuotoksena 6 kuukauden Instagram-, ja Facebook-julkaisukalenteri, johon määriteltiin tarkemmat markkinoinnin toimenpiteet. Siihen suunniteltiin sisältöjen teemat sekä viikoittaiset sisällöt ottaen huomioon myös yrityksen nykyinen markkinoinnin vuosikello ja blogin julkaisukalenteri. Toimeksiantajan toiveesta julkaisukalenteria ei julkaistu opinnäytetyön yhteydessä, vaan siitä tehtiin suurpiirteinen kuvaus sen loppuun.