Johtaminen palveluna kuntaorganisaatiossa
Uusitalo, Tanja (2020)
Uusitalo, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614002
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli ratkaista, miten johtaminen palveluna -ajattelu (leadership as a service, LaaS) voidaan muotoilla kohdeorganisaatioon sopivaksi. Tavoitteeseen pääsemiseksi selvitettiin, mitkä ovat johtaminen palveluna -ajattelun hyödyt kuntaorganisaatiolle sekä miten sen johtamista tulisi palveluna muotoilla, jotta se juurtuisi organisaatiokulttuuriin. Lisäksi selvitettiin ja pohdittiin kohdeorganisaation työntekijöiden palvelutarpeita. Lopputuotoksena syntyi yhdessä kehitelty ja osin kokeiltu johtaminen palveluna -tiekartta, jolla kuntaorganisaatioon luodaan entistä työntekijälähtöisempi johtamiskulttuuri.
Kehittämishankkeen tietoperustassa käsiteltiin palvelevaa johtamista sekä johtamista palveluna erityisesti kuntaorganisaation näkökulmasta. Kehittämishanke toteutettiin design-tutkimuksena osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Tiedonhankinta toteutettiin monimenetelmäisesti: aineisto muodostui lähtötilannekartoituksen pohja-aineistosta, kehittämishankkeen aikana tehtyjen kokeilujen käyttäjäpalautteista, työpajoissa tuotetuista dokumenteista sekä etnografisella työotteella kerätyistä havainnoista työpajoissa. Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineistojen analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittavat, että johtaminen palveluna -ajattelun muotoilu kunta- ja kohdeorganisaatioon sopivaksi on täysin mahdollista, ja se on sekä johdon että työntekijöiden näkökulmasta tervetullut muutos. Tulokset osoittavat myös, että vastatakseen toimintaympäristön muutoksiin kohdeorganisaation lisäksi koko julkisella sektorilla johtamiskulttuurin on muututtava, tarkasteltiin sitä sitten strategisesta tai operatiivisesta näkökulmasta.
Kehittämishankkeen tietoperustassa käsiteltiin palvelevaa johtamista sekä johtamista palveluna erityisesti kuntaorganisaation näkökulmasta. Kehittämishanke toteutettiin design-tutkimuksena osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Tiedonhankinta toteutettiin monimenetelmäisesti: aineisto muodostui lähtötilannekartoituksen pohja-aineistosta, kehittämishankkeen aikana tehtyjen kokeilujen käyttäjäpalautteista, työpajoissa tuotetuista dokumenteista sekä etnografisella työotteella kerätyistä havainnoista työpajoissa. Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineistojen analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittavat, että johtaminen palveluna -ajattelun muotoilu kunta- ja kohdeorganisaatioon sopivaksi on täysin mahdollista, ja se on sekä johdon että työntekijöiden näkökulmasta tervetullut muutos. Tulokset osoittavat myös, että vastatakseen toimintaympäristön muutoksiin kohdeorganisaation lisäksi koko julkisella sektorilla johtamiskulttuurin on muututtava, tarkasteltiin sitä sitten strategisesta tai operatiivisesta näkökulmasta.