Hendotdot : oman yrityksen brändin kehittäminen graafisen muotoilun keinoin
Jylhä, Henna (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613742
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda omalle olemassa olevalle henkilöbrändille toimiva graafinen ilme sekä verkkosivut. Henkilöbrändi ja tämän graafisen ilmeen ja verkkosivujen kehittäminen eteenpäin oli hyvä pohja tulevaisuudelle. Tavoitteenani oli luoda toimiva itseni näköinen graafinen ilme, joka erottuu kilpailijoista; persoonallinen ja ammattimainen.
Opinnäytetyö tutki, mikä oli olemassa oleva henkilöbrändi ja miten tälle tullaan luomaan toimiva uusi graafinen ilme sekä verkkosivut. Benchmarking auttoi hahmottamaan kilpailevien yrityksien ulkoasuja ja verkkosivuja, joka loi pohjaa ideoinnille. Benchmarkingia ja moodboardeja käytettiin hyödyksi graafisen ilmeen tekemisessä.
Suunnitteluvaiheessa luotiin moodboard kuvista, joissa oli haluttuja värejä ja tunnelmaa, sekä haluttu tyyli graafista ilmettä varten. Kun pohjatyö oli tehty, oli helppo lähteä suunnittelemaan logoa ja taustaelementtejä. Oikean suunnan löydyttyä lähdettiin tarkasti kehittelemään graafista ilmettä lopullista tuotosta kohti. Henkilöbrändin graafinen ohjeisto luotiin tarvittavilla elementeillä ja opinnäytetyön tavoite saavutettiin.
Lopputuloksena henkilöbrändille syntyi graafinen ilme, verkkosivut ja graafinen ohjeisto. Brändin graafinen ohjeisto sai persoonallisen ilmeen. Sen graafiset elementit tukevat yhtenäisesti brändin sanomaa luovasta ja osaavasta toiminnasta. The subject of my thesis was to create a functional graphic appearance and website to my existing personal brand. This personal brand and the development of its graphic appearance and website was a good basis for the future. My goal was to create a graphic appearance that looks like me and stands out from competitors; personal and professional.
The thesis studied what was the existing personal brand and how a functional graphic appearance and website would be created for it. Benchmarking helped in picturing the appearance and websites of competitors, which worked as a basis for brainstorming. Benchmarking and moodboard were used in the creation of the personal brand.
In the design phase, a moodboard was created from pictures with the desired theme, colors and style for the graphic appearance. When the groundwork was complete, it was easy to start the design process for the logo and backgrounds. When the correct path was found, a precise development was started for the creation of the final graphic appearance. The graphic instructions of the personal brand were created with the necessary elements and the goal of the thesis was achieved.
In the end, a graphic appearance, website and graphic instructions were created for the personal brand. The graphic instructions for the brand got a personal look. The graphic elements support the brand’s message of a creative and talented business.
Opinnäytetyö tutki, mikä oli olemassa oleva henkilöbrändi ja miten tälle tullaan luomaan toimiva uusi graafinen ilme sekä verkkosivut. Benchmarking auttoi hahmottamaan kilpailevien yrityksien ulkoasuja ja verkkosivuja, joka loi pohjaa ideoinnille. Benchmarkingia ja moodboardeja käytettiin hyödyksi graafisen ilmeen tekemisessä.
Suunnitteluvaiheessa luotiin moodboard kuvista, joissa oli haluttuja värejä ja tunnelmaa, sekä haluttu tyyli graafista ilmettä varten. Kun pohjatyö oli tehty, oli helppo lähteä suunnittelemaan logoa ja taustaelementtejä. Oikean suunnan löydyttyä lähdettiin tarkasti kehittelemään graafista ilmettä lopullista tuotosta kohti. Henkilöbrändin graafinen ohjeisto luotiin tarvittavilla elementeillä ja opinnäytetyön tavoite saavutettiin.
Lopputuloksena henkilöbrändille syntyi graafinen ilme, verkkosivut ja graafinen ohjeisto. Brändin graafinen ohjeisto sai persoonallisen ilmeen. Sen graafiset elementit tukevat yhtenäisesti brändin sanomaa luovasta ja osaavasta toiminnasta.
The thesis studied what was the existing personal brand and how a functional graphic appearance and website would be created for it. Benchmarking helped in picturing the appearance and websites of competitors, which worked as a basis for brainstorming. Benchmarking and moodboard were used in the creation of the personal brand.
In the design phase, a moodboard was created from pictures with the desired theme, colors and style for the graphic appearance. When the groundwork was complete, it was easy to start the design process for the logo and backgrounds. When the correct path was found, a precise development was started for the creation of the final graphic appearance. The graphic instructions of the personal brand were created with the necessary elements and the goal of the thesis was achieved.
In the end, a graphic appearance, website and graphic instructions were created for the personal brand. The graphic instructions for the brand got a personal look. The graphic elements support the brand’s message of a creative and talented business.