SaaS-ohjelmiston automatisoitu myynti ja käyttöönottoprosessi: Case Intro perehdytysohjelmisto
Matihaldi, Kalle (2020)
Matihaldi, Kalle
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613739
Tiivistelmä
SaaS-ohjelmiston käyttöönottoprosessi on onnistuneen käyttäjäkokemuksen kannalta tärkeä osa tuotetta. Onnistuneella käyttäjäperehdytyksellä on monia vaikutusta käyttäjän säilyttämiseen sekä sitouttamiseen ja tuotteen käytön laajenemiseen. Suoraviivaisella käyttöönotolla ja loistavalla käyttäjäkokemuksella varmistetaan, että tuotteen käyttäjistä tulee menestyviä ohjelmiston käyttäjiä ja he ovat valmiita suosittelemaan ohjelmistoa myös eteenpäin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia SaaS-ohjelmistojen käyttöönottoa ja tuotelähtöistä toimintamallia sekä kehittää FCG Talentin Intro perehdytysohjelmiston käyttöönottoprosessia asiakaslähtöisellä tavalla. Ohjelmistojen käyttöönottoprosessin tutkiminen ja kehittäminen ovat FCG Talentin liiketoiminnan kannalta kiinnostavia aiheita, koska niiden avulla voidaan mahdollistaa sekä myynnin, tuotekehityksen että asiakaspalvelijoiden työn tehostamista ja samalla mahdollistaa asiakkaille helppo ja suoraviivainen käyttäjäperehdytys sekä mahdollisuus kokeilla tuotteita itsenäisesti.
Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia SaaS-liiketoimintaan sekä tuotelähtöiseen toimintatapaan liittyviä käytäntöjä ja sovellettiin niitä Intron käyttöönoton kehitykseen. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus- ja kehittämistyö. Opinnäytetyö koostuu teoriasta ja toiminnallisesta osuudesta. Tietoperustan avulla löydettiin tietoa SaaS-palveluiden kehityksestä sekä mitä kunnollisella käyttäjäperehdytyksellä on mahdollista saavuttaa. Tätä tietoa vietiin käytäntöön osana Intron käyttöönoton kehittämisprojektia.
Tietoperustan sekä kehitystyön avulla Introlle kehitettiin asiakasprofiilit, asiakaspolut sekä automatisoitu käyttäjäperehdytys, jonka avulla uusi käyttäjä pääsee helposti ja suoraviivaisesti käyttämään ohjelmistoa siihen tarkoitukseen kuin se on tarkoitettu. Tutkimuksessa löydettyjen kehitysideoiden avulla myös Intron käyttöönottoon löydettiin uusia ideoita ja niitä voitiin viedä paremmin käytäntöön. Kehitystyössä otettiin huomioon myös käyttäjien säilyttäminen sekä sitouttaminen ja käytön laajenemisen mahdollisuudet asiakasorganisaatiossa.
Käyttöönottoprosessin kehitys ja käyttäjäperehdytyspolun rakentaminen olivat onnistuneita ja niiden avulla ratkaistiin monia käyttöönottoprosessin kannalta kriittisiä asioita, jotka auttavat jatkossa uusia ja vanhoja käyttäjiä käyttämään Introa entistä tehokkaammin. Asiakasprofiilien ja asiakaspolkujen avulla myös asiakashallinnan prosesseja on mahdolllista kehittää. Jatkossa opinnäyteprojektin aikana opitut asiat on mahdollista viedä myös osaksi muita FCG Talentin ohjelmistotuotteita.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia SaaS-ohjelmistojen käyttöönottoa ja tuotelähtöistä toimintamallia sekä kehittää FCG Talentin Intro perehdytysohjelmiston käyttöönottoprosessia asiakaslähtöisellä tavalla. Ohjelmistojen käyttöönottoprosessin tutkiminen ja kehittäminen ovat FCG Talentin liiketoiminnan kannalta kiinnostavia aiheita, koska niiden avulla voidaan mahdollistaa sekä myynnin, tuotekehityksen että asiakaspalvelijoiden työn tehostamista ja samalla mahdollistaa asiakkaille helppo ja suoraviivainen käyttäjäperehdytys sekä mahdollisuus kokeilla tuotteita itsenäisesti.
Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia SaaS-liiketoimintaan sekä tuotelähtöiseen toimintatapaan liittyviä käytäntöjä ja sovellettiin niitä Intron käyttöönoton kehitykseen. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus- ja kehittämistyö. Opinnäytetyö koostuu teoriasta ja toiminnallisesta osuudesta. Tietoperustan avulla löydettiin tietoa SaaS-palveluiden kehityksestä sekä mitä kunnollisella käyttäjäperehdytyksellä on mahdollista saavuttaa. Tätä tietoa vietiin käytäntöön osana Intron käyttöönoton kehittämisprojektia.
Tietoperustan sekä kehitystyön avulla Introlle kehitettiin asiakasprofiilit, asiakaspolut sekä automatisoitu käyttäjäperehdytys, jonka avulla uusi käyttäjä pääsee helposti ja suoraviivaisesti käyttämään ohjelmistoa siihen tarkoitukseen kuin se on tarkoitettu. Tutkimuksessa löydettyjen kehitysideoiden avulla myös Intron käyttöönottoon löydettiin uusia ideoita ja niitä voitiin viedä paremmin käytäntöön. Kehitystyössä otettiin huomioon myös käyttäjien säilyttäminen sekä sitouttaminen ja käytön laajenemisen mahdollisuudet asiakasorganisaatiossa.
Käyttöönottoprosessin kehitys ja käyttäjäperehdytyspolun rakentaminen olivat onnistuneita ja niiden avulla ratkaistiin monia käyttöönottoprosessin kannalta kriittisiä asioita, jotka auttavat jatkossa uusia ja vanhoja käyttäjiä käyttämään Introa entistä tehokkaammin. Asiakasprofiilien ja asiakaspolkujen avulla myös asiakashallinnan prosesseja on mahdolllista kehittää. Jatkossa opinnäyteprojektin aikana opitut asiat on mahdollista viedä myös osaksi muita FCG Talentin ohjelmistotuotteita.