Psykiatristen sairaanhoitajien työ Turun kouluissa
Leino, Rita; Karavatski, Sara (2020)
Leino, Rita
Karavatski, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613670
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä psykiatristen sairaanhoitajien työhön Turun kouluissa ja pyrkiä haastattelujen avulla kuvailemaan, minkälaista työ sisällöllisesti on ja miten psykiatriset sairaanhoitajat kokevat oman työnsä mielekkyyden ja vaikuttavuuden.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys psykiatristen sairaanhoitajien työnkuvasta Turun kouluissa ja heidän mielipiteistään työn vaikuttavuudesta nuorten psykiatristen häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa ja hoitoon ohjauksessa.
Menetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka koostui etäyhteyden avulla tehdyistä haastatteluista. Haastatteluun osallistui neljä (n=4) sairaanhoitajaa ja analysointimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksia tarkasteltaessa voidaan päätellä psykiatristen sairaanhoitajien työskentelyn kouluissa olevan merkityksellistä ja tärkeää. Heidän työnkuvansa kouluilla on laajaa mielenterveystyötä, sillä vastaanottojen lisäksi sairaanhoitajien työhön kuuluu myös palavereita ja konsultointia erikoissairaanhoidon ja koulun toimijoiden kanssa. Tarpeen mukaan nuori voidaan ohjata edelleen nuorisopsykiatrialle. Kouluissa työskentelevien psykiatristen sairaanhoitajien työn kannattavuus näkyy selkeästi käytännössä, sillä tällä hetkellä erikoissairaanhoidon piiriin ei tule enää lähetteitä, joissa tarvitaankin jotain muuta, kuin erikoissairaanhoidon palveluja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että psykiatristen sairaanhoitajien työ kouluilla on ollut kannattavaa, koska matalan kynnyksen apu on lähellä. Nuoren on helppoa tulla sinne, missä hän muutenkin arkena aikansa viettää. The purpose of this thesis was to explore psychiatric nurses' work at secondary schools of Turku. The aim was to find out, what is included in psychiatric nurses’work at schools. In addition to, the aim was clarify how nurses experienced their own work and what were the impacts of early recognition of mental disorders from the nurses’ point of view.
Method used on this thesis was a qualitative research, based on interviews made with remote connections. Four nurses (n=4) participated in this thesis.
According to the results of this thesis, psychiatric nurses’ work at schools is meaningful and important. Their work is an extensive mental health care including meetings and consultings with other health care professionals and other school operators on daily basis. And, if needed, a psychiatric nurse can suggest a referral to the special health care unit.
In conclusion, the low-threshold services provided by the psychiatric nurses at schools have proven to be beneficial and easily available for adolescents. For the adolescents, it is easy to find a way to get help, because nurses work in those circumstances, where the adolescents usually will spend their time.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys psykiatristen sairaanhoitajien työnkuvasta Turun kouluissa ja heidän mielipiteistään työn vaikuttavuudesta nuorten psykiatristen häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa ja hoitoon ohjauksessa.
Menetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka koostui etäyhteyden avulla tehdyistä haastatteluista. Haastatteluun osallistui neljä (n=4) sairaanhoitajaa ja analysointimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksia tarkasteltaessa voidaan päätellä psykiatristen sairaanhoitajien työskentelyn kouluissa olevan merkityksellistä ja tärkeää. Heidän työnkuvansa kouluilla on laajaa mielenterveystyötä, sillä vastaanottojen lisäksi sairaanhoitajien työhön kuuluu myös palavereita ja konsultointia erikoissairaanhoidon ja koulun toimijoiden kanssa. Tarpeen mukaan nuori voidaan ohjata edelleen nuorisopsykiatrialle. Kouluissa työskentelevien psykiatristen sairaanhoitajien työn kannattavuus näkyy selkeästi käytännössä, sillä tällä hetkellä erikoissairaanhoidon piiriin ei tule enää lähetteitä, joissa tarvitaankin jotain muuta, kuin erikoissairaanhoidon palveluja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että psykiatristen sairaanhoitajien työ kouluilla on ollut kannattavaa, koska matalan kynnyksen apu on lähellä. Nuoren on helppoa tulla sinne, missä hän muutenkin arkena aikansa viettää.
Method used on this thesis was a qualitative research, based on interviews made with remote connections. Four nurses (n=4) participated in this thesis.
According to the results of this thesis, psychiatric nurses’ work at schools is meaningful and important. Their work is an extensive mental health care including meetings and consultings with other health care professionals and other school operators on daily basis. And, if needed, a psychiatric nurse can suggest a referral to the special health care unit.
In conclusion, the low-threshold services provided by the psychiatric nurses at schools have proven to be beneficial and easily available for adolescents. For the adolescents, it is easy to find a way to get help, because nurses work in those circumstances, where the adolescents usually will spend their time.