Hakukoneoptimointi uudelle verkkosivulle
Lempiäinen, Juho (2020)
Lempiäinen, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613667
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) uudelle verkkosivulle. Verkkosivu mukautetaan vastaamaan Googlen hakukoneen vaatimuksia hakukoneystävällisestä verkkosivusta. Työssä toteutetaan hakukoneoptimointi käyttämällä ajankohtaisia ja vain Googlen laatusääntöjen mukaisia toimenpiteitä. Työssä arvioidaan hakukoneoptimoinnin vaikutusta hakutulosseurannalla ja Google Analytics ja Search Console -työkalujen käyttäjäraporteilla.
Hakukoneoptimointi on prosessi, jolla verkkosivustolle suuntautuvan liikenteen määrää kasvatetaan orgaanisen eli maksuttoman hakukonenäkyvyyden avulla. Prosessi sisältää pääasiassa verkkosivulle tehtäviä muutoksia. Verkkosivun tekstisisältö ja koodi muokataan käsittämään avain- tai hakusanoja, jotta Google ymmärtää verkkosivun aihealueen ja osaa näyttää käyttäjän tekemään hakuun asiaankuuluvaa sisältöä. Verkkosivusta tehdään mobiililaiteystävällinen, nopeasti latautuva ja Googlelle helposti indeksoitava.
Opinnäytetyön tavoite on saada toimeksiantajan verkkosivu näkymään hyvin Googlen hakutuloksissa. Opinnäytetyö on toiminnallinen eli siinä käytetään prosessuaalista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tuotoksena luodaan toimeksiantajalle verkkosivu. Tavoitetta tarkastellaan noin kolmen kuukauden pituiselta ajanjaksolta, tammikuusta huhtikuuhun 2020.
Hakutulosseuranta osoitti toimeksiantajan verkkosivun parantaneen sijoitustaan Googlen hakutuloksissa. Käyttäjäraporteista kävi ilmi, että kävijämäärä lisääntyi prosessin aikana hakusijoituksen parantuessa. Havaintoa täsmensi se, että suurin osa kävijöistä päätyi verkkosivulle maksuttomista hakutuloksista. Käyttäjäraporteista ilmeni myös verkkosivun ongelmia.
Hakukoneoptimointi on prosessi, jolla verkkosivustolle suuntautuvan liikenteen määrää kasvatetaan orgaanisen eli maksuttoman hakukonenäkyvyyden avulla. Prosessi sisältää pääasiassa verkkosivulle tehtäviä muutoksia. Verkkosivun tekstisisältö ja koodi muokataan käsittämään avain- tai hakusanoja, jotta Google ymmärtää verkkosivun aihealueen ja osaa näyttää käyttäjän tekemään hakuun asiaankuuluvaa sisältöä. Verkkosivusta tehdään mobiililaiteystävällinen, nopeasti latautuva ja Googlelle helposti indeksoitava.
Opinnäytetyön tavoite on saada toimeksiantajan verkkosivu näkymään hyvin Googlen hakutuloksissa. Opinnäytetyö on toiminnallinen eli siinä käytetään prosessuaalista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tuotoksena luodaan toimeksiantajalle verkkosivu. Tavoitetta tarkastellaan noin kolmen kuukauden pituiselta ajanjaksolta, tammikuusta huhtikuuhun 2020.
Hakutulosseuranta osoitti toimeksiantajan verkkosivun parantaneen sijoitustaan Googlen hakutuloksissa. Käyttäjäraporteista kävi ilmi, että kävijämäärä lisääntyi prosessin aikana hakusijoituksen parantuessa. Havaintoa täsmensi se, että suurin osa kävijöistä päätyi verkkosivulle maksuttomista hakutuloksista. Käyttäjäraporteista ilmeni myös verkkosivun ongelmia.