Verkkomyynnin kansainväliset mahdollisuudet - case Amazon FBA
Itkonen, Yunus (2020)
Itkonen, Yunus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613636
Tiivistelmä
Verkkoliiketoiminta on jatkuvassa murroksessa ja kasvussa. Yrityksen on entistä tärkeämpää olla tarjoamassa tuotteita ja palveluita myös verkkokaupassa kivijalkamyymälän lisäksi. Verkkokauppa-alustalla toimiva vähittäistavarakaupan jättiläinen, Amazon mahdollistaa kolmansien osapuolien myynnin oman verkkokauppansa kautta. Amazon antaa suuren potentiaalin yritykselle, jotka ovat kiinnostuneita jakelusta kansainvälisille markkinoille. Amazon toimii verkkokaupan muodossa 17 eri maassa, joissa kaikissa on mahdollista luoda myyjäprofiili Amazon-tavaramerkkiä hyödyntäen.
Suomalaiselle vähittäistavarakaupan yritykselle Amazon luo kustannustehokkaan tavan luoda uusi myyntikanava kansainvälisesti eri markkina-alueita hyödyntäen.
Opinnäytetyössä on tarkoitus antaa ohjeistus yrityksille Fulfilled by Amazon (FBA) toimintamallista. Parempi ymmärrys Amazonin toiminnasta ja sen tarjoamasta FBA -ratkaisusta antaa valmiudet yritykselle myydä omia tuotteitaan Amazonissa. Ohjeistuksessa käydään läpi induktiivista näkökulmaa aiheeseen oman kokemuksen kautta. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa ja tutkimustulokset ovat tarkoitettu kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tutkimuksessa on valmiita työkaluja, joita yritykset voivat hyödyntää omassa Amazon-verkkokauppa toiminnassa tai sen suunnittelussa.
Työ toteutetaan osittain toiminnallisena osoittamalla tieto kohdeyleisölle. Työ esitellään Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jotka suorittavat aiheeseen liittyvää kurssia. Esityksen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta verkkokauppatoiminnan toimintaprosessista ja Amazon FBA -ohjelmasta. The online business is constantly changing and growing. It is even more important for the company to offer products and services in the online store in addition to the physical shop. An e-commerce platform-based retail giant, Amazon enables third-party sales through its own e-commerce. Amazon gives great potential to a company that is interested in distributing to international markets. Amazon operates in the form of an online store in 17 different countries, all of which allow you to create a seller profile using the Amazon brand. For a Finnish retail company, Amazon creates a cost-effective way to create a new sales channel internationally using different market areas.
The purpose of the thesis is to provide guidance to companies on the Fulfilled by Amazon (FBA) operating model. A deeper understanding of the functions Amazon withholds and all the FBA-solutions it provides, also empowers the Company to sell its own line of products on Amazon. The guidance goes through an inductive perspective on the topic through own experience. The thesis did not have a client and the research results are intended for everyone interested in the topic. The study has ready-made tools that companies can leverage in their Amazon e-commerce operations or in its design.
The work is carried out partly as functional by pointing out the information to the target audience. The work is presented to students of Turku University of Applied Sciences who complete a related course of e-commerce. The purpose of the presentation is to raise awareness of the e-commerce business process and the Amazon FBA program.
Suomalaiselle vähittäistavarakaupan yritykselle Amazon luo kustannustehokkaan tavan luoda uusi myyntikanava kansainvälisesti eri markkina-alueita hyödyntäen.
Opinnäytetyössä on tarkoitus antaa ohjeistus yrityksille Fulfilled by Amazon (FBA) toimintamallista. Parempi ymmärrys Amazonin toiminnasta ja sen tarjoamasta FBA -ratkaisusta antaa valmiudet yritykselle myydä omia tuotteitaan Amazonissa. Ohjeistuksessa käydään läpi induktiivista näkökulmaa aiheeseen oman kokemuksen kautta. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa ja tutkimustulokset ovat tarkoitettu kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tutkimuksessa on valmiita työkaluja, joita yritykset voivat hyödyntää omassa Amazon-verkkokauppa toiminnassa tai sen suunnittelussa.
Työ toteutetaan osittain toiminnallisena osoittamalla tieto kohdeyleisölle. Työ esitellään Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jotka suorittavat aiheeseen liittyvää kurssia. Esityksen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta verkkokauppatoiminnan toimintaprosessista ja Amazon FBA -ohjelmasta.
The purpose of the thesis is to provide guidance to companies on the Fulfilled by Amazon (FBA) operating model. A deeper understanding of the functions Amazon withholds and all the FBA-solutions it provides, also empowers the Company to sell its own line of products on Amazon. The guidance goes through an inductive perspective on the topic through own experience. The thesis did not have a client and the research results are intended for everyone interested in the topic. The study has ready-made tools that companies can leverage in their Amazon e-commerce operations or in its design.
The work is carried out partly as functional by pointing out the information to the target audience. The work is presented to students of Turku University of Applied Sciences who complete a related course of e-commerce. The purpose of the presentation is to raise awareness of the e-commerce business process and the Amazon FBA program.