Toiminnallinen menetelmä kehityskeskustelussa
Katavainen, Mari (2020)
Katavainen, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613635
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kehityskeskustelua, jossa käytettiin toiminnallista menetelmää. Taustana opinnäytetyölle toimi työelämän tarpeet kehityskeskustelujen kehittämiseksi. Teorian avulla tarkasteltiin tutkittavaa ilmiötä sekä hyödynnettiin kirjallisuutta ja artikkeleja.
Toiminnallinen menetelmä oli ohjattu prosessi, jossa työntekijät maalasivat väreillä paperille ja samalla vastasivat kysymyksiin. Kysymykset esitettiin ennen maalaamista. Toisin sanoen kehityskeskustelun kysymykset maalattiin paperille.
Toiminnallista menetelmää testattiin aidossa työelämässä ja siitä poimittiin havaintoja opinnäytetyöhön. Omia havaintoja ja tutkimustuloksia käytettiin apuna laadullisessa tutkimuksessa. Tavoitteena oli luoda joustava kehityskeskustelu, jossa toiminnallinen menetelmä lisäisi sekä esimiehen että työntekijän aktiivista vuorovaikutusta.
Toiminnallisen kehityskeskustelun johtopäätökset ovat lupaavia. Keskustelun osapuolten kommunikaatiotaidot kehittyivät ja vuorovaikutus lisääntyi. Menetelmä helpotti myös palautteen antamista sekä esimiehen että työntekijän taholta. Menetelmää voidaan hyödyntää yksilö- ja ryhmäkeskusteluissa työelämässä. In the dissertation it was examined how to use functional method in development discussion. With the help of the theory a general view of the phenomenon to be examined was obtained. In the theory literature and articles were utilised.
The functional method was a directed process in which the workers painted with colours on the paper and answered at the same time the questions. It was asked before the painting. In other words questions of the development discussion were painted on paper.
The functional method was tested in genuine working life and observations were picked from it to the dissertation. Own observations and research results were used as help in a qualitative study.
The stated needs of the working life served as the background to the study. The objective was to create the flexible development discussion in which the functional method would increase both the superior's and the worker's active interaction.
The conclusions of the functional development discussion are promising. The communicative skills of the parties of the discussion developed and the interaction increased. The giving of the feedback was facilitated from both the superior's and the worker's quarter. The method can be utilised in individual discussions, but also in groups in the working life.
Toiminnallinen menetelmä oli ohjattu prosessi, jossa työntekijät maalasivat väreillä paperille ja samalla vastasivat kysymyksiin. Kysymykset esitettiin ennen maalaamista. Toisin sanoen kehityskeskustelun kysymykset maalattiin paperille.
Toiminnallista menetelmää testattiin aidossa työelämässä ja siitä poimittiin havaintoja opinnäytetyöhön. Omia havaintoja ja tutkimustuloksia käytettiin apuna laadullisessa tutkimuksessa. Tavoitteena oli luoda joustava kehityskeskustelu, jossa toiminnallinen menetelmä lisäisi sekä esimiehen että työntekijän aktiivista vuorovaikutusta.
Toiminnallisen kehityskeskustelun johtopäätökset ovat lupaavia. Keskustelun osapuolten kommunikaatiotaidot kehittyivät ja vuorovaikutus lisääntyi. Menetelmä helpotti myös palautteen antamista sekä esimiehen että työntekijän taholta. Menetelmää voidaan hyödyntää yksilö- ja ryhmäkeskusteluissa työelämässä.
The functional method was a directed process in which the workers painted with colours on the paper and answered at the same time the questions. It was asked before the painting. In other words questions of the development discussion were painted on paper.
The functional method was tested in genuine working life and observations were picked from it to the dissertation. Own observations and research results were used as help in a qualitative study.
The stated needs of the working life served as the background to the study. The objective was to create the flexible development discussion in which the functional method would increase both the superior's and the worker's active interaction.
The conclusions of the functional development discussion are promising. The communicative skills of the parties of the discussion developed and the interaction increased. The giving of the feedback was facilitated from both the superior's and the worker's quarter. The method can be utilised in individual discussions, but also in groups in the working life.