Kohti osaavaa ruokakasvatusta varhaiskasvatuksessa
Toivonen, Päivi (2020)
Toivonen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613629
Tiivistelmä
Kohti osaavaa ruokakasvatusta opinnäytetyön kehittämishankkeen tarkoitus oli herättää ajatuksia ruokakasvatuksen pedagogisesta suunnittelusta varhaiskasvatuksessa vuorohoitoa tarjoavassa päiväkoti Pikkutyllissä. Opinnäytetyöni korostui erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien tietoisuuden ja ymmärryksen vahvistuminen ruokakasvatuksen näkökulmasta. Kehittämistyön keskiössä oli tutkivan oppimisen projekti -leivän aikamatka. Varhaiskasvatuksen henkilöstölle tämä projekti mahdollisti ruokakasvatuksen pedagogisen suunnittelun ja toteuttamisen monialaisesti oppimisen alueet huomioiden. Opinnäytetyön kehittämisen tuotoksena valmistui ruokakasvatuksen portfolio sekä Luma2020 kilpailuun projektiraportti. Ruokakasvatuksen portfolio jäi työvälineeksi päiväkoti Pikkutyllin pedagogisen suunnittelun tueksi. Portfoliossa on teoriaviitekehys ikätasoiseen ruokakasvatukseen sekä päiväkoti Pikkutyllin ruokakasvatuksen toiminnan tavoitteet ja arviointi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan ruokakasvatuksen määräyksiä ja suosituksia, jotka määrittelevät toimintaamme. Keskeisinä teemoina teoriapohjassa oli vahvistaa ruokakasvatusta ruokailutilanteissa sosiaalisesta näkökulmassa ja sen vaikutusta lapsen oman ruokasuhteen kehittymiselle. Ruokakulttuuri ja ympäristökasvatus ovat tärkeitä ruokakasvatuksen osatekijöiden rakentumisessa, siksi niiden esille nostaminen oli oleellista. Tutkivan oppimisen teoreettisen viitekehyksen esille tuominen vahvisti leivän aikamatka – projektin toimintatavan esille tuontia.
Kehittämistyön leivän aikamatka – projekti toteutettiin yhdessä Luma -yliopistoverkoston kanssa. Päiväkoti Pikkutylli valittiin elokuussa Luma2020 oppimisyhteisöksi. Tapaamisissa Aalto yliopistolla mahdollistui tuki yhteistyötahojen löytymiselle sekä projektisuunnitteluun. Leivän aikamatka -projekti oli monialainen tutkivan oppimisen projekti viljan matkasta ruokapöytään.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan ruokakasvatuksen määräyksiä ja suosituksia, jotka määrittelevät toimintaamme. Keskeisinä teemoina teoriapohjassa oli vahvistaa ruokakasvatusta ruokailutilanteissa sosiaalisesta näkökulmassa ja sen vaikutusta lapsen oman ruokasuhteen kehittymiselle. Ruokakulttuuri ja ympäristökasvatus ovat tärkeitä ruokakasvatuksen osatekijöiden rakentumisessa, siksi niiden esille nostaminen oli oleellista. Tutkivan oppimisen teoreettisen viitekehyksen esille tuominen vahvisti leivän aikamatka – projektin toimintatavan esille tuontia.
Kehittämistyön leivän aikamatka – projekti toteutettiin yhdessä Luma -yliopistoverkoston kanssa. Päiväkoti Pikkutylli valittiin elokuussa Luma2020 oppimisyhteisöksi. Tapaamisissa Aalto yliopistolla mahdollistui tuki yhteistyötahojen löytymiselle sekä projektisuunnitteluun. Leivän aikamatka -projekti oli monialainen tutkivan oppimisen projekti viljan matkasta ruokapöytään.