Osaamisen kehittyminen liikunnanohjaajakoulutuksen ensimmäisen vuoden harjoittelussa
Jussinniemi, Jannaliina; Kinnunen, Anni (2020)
Jussinniemi, Jannaliina
Kinnunen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa siitä, miten Lapin ammattikorkeakoulun liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelman opiskelijoiden osaaminen toteutuu ja kehittyy lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukevassa harjoittelussa sekä kartoittaa tekijöitä, jotka ovat yhteydessä koettuun osaamisen kehittymiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia osaamisesta ja sen kehittymisestä harjoittelussa koulutusohjelman kahdeksan kompetenssin eli osaamiskokonaisuuden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin määrällisen tutkimusmenetelmän keinoin ja tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä keväällä 2020. Kysely lähetettiin lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukevan harjoittelun lukuvuosina 2017–2018 sekä 2018–2019 suorittaneille opiskelijoille.
Tutkimustuloksista selvisi, että osaamisen koettiin kehittyneen kahdeksasta kompetenssista parhaiten liikuntapedagogisen osaamisen sekä työyhteisöosaamisen osalta. Kompetensseista vähiten koettiin kehittyneen kansainvälistymisosaamisen sekä urheiluvalmennusosaamisen. Harjoittelussa painotetuista kolmesta kompetenssista liikuntapedagogisen osaamisen koettiin kehittyneen melko paljon, eettisen osaamisen koettiin kehittyneen kohtalaisesti ja hyvinvointivalmennusosaamisen koettiin kehittyneen vain vähän.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kaikkien painotettujen kompetenssien ei painotuksesta huolimatta koettu kehittyneen merkittävästi. Vastaajien kokemusten mukaan osa niistä kompetensseista, joita harjoittelussa ei painotettu, kehittyi jopa painotettuja kompetensseja enemmän. Lisäksi tuloksista oli havaittavissa, että harjoittelupaikalla oli vaikutusta esimerkiksi harjoittelun sisältöihin ja toimintoihin, jotka puolestaan vaikuttivat osaamisen kehittymiseen. Tuloksia tarkasteltaessa on painotettava, että tutkimuskyselyn otos on suppea, eivätkä tulokset ole tämän vuoksi yleistettävissä.
Tutkimus toteutettiin määrällisen tutkimusmenetelmän keinoin ja tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä keväällä 2020. Kysely lähetettiin lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukevan harjoittelun lukuvuosina 2017–2018 sekä 2018–2019 suorittaneille opiskelijoille.
Tutkimustuloksista selvisi, että osaamisen koettiin kehittyneen kahdeksasta kompetenssista parhaiten liikuntapedagogisen osaamisen sekä työyhteisöosaamisen osalta. Kompetensseista vähiten koettiin kehittyneen kansainvälistymisosaamisen sekä urheiluvalmennusosaamisen. Harjoittelussa painotetuista kolmesta kompetenssista liikuntapedagogisen osaamisen koettiin kehittyneen melko paljon, eettisen osaamisen koettiin kehittyneen kohtalaisesti ja hyvinvointivalmennusosaamisen koettiin kehittyneen vain vähän.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kaikkien painotettujen kompetenssien ei painotuksesta huolimatta koettu kehittyneen merkittävästi. Vastaajien kokemusten mukaan osa niistä kompetensseista, joita harjoittelussa ei painotettu, kehittyi jopa painotettuja kompetensseja enemmän. Lisäksi tuloksista oli havaittavissa, että harjoittelupaikalla oli vaikutusta esimerkiksi harjoittelun sisältöihin ja toimintoihin, jotka puolestaan vaikuttivat osaamisen kehittymiseen. Tuloksia tarkasteltaessa on painotettava, että tutkimuskyselyn otos on suppea, eivätkä tulokset ole tämän vuoksi yleistettävissä.