Hakukonemarkkinoinnin opas musiikkimuseo FAME -verkkokaupalle
Holma, Iida (2020)
Lataukset:
Holma, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513555
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa yleiskatsaus verkkokaupan hakukonemarkkinointiin, sen osa-alueisiin ja keskeisimpiin käsitteisiin. Hakukonemarkkinoinnin eli hakukoneoptimoinnin sekä hakusanamainonnan lisäksi opinnäytetyössä on avattu sisältömarkkinoinnin keinoja sekä niiden vaikutusta hakukonenäkyvyyteen. Hakukoneoptimoinnin teknisiä puolia on avattu vain yleisellä tasolla, sillä pääpaino oli sisällön optimoinnissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajan verkkokaupalle (Finnish Music Hall of Fame) sisältö - ja hakukonemarkkinoinnin opas, joka ensisijaisesti tukisi More On Oy:n verkkokaupan markkinointia ja löydettävyyttä hakutuloksissa.
Päätavoitteena oli, että asiakas löytäisi verkkokaupan vaivattomasti ja ensimmäisellä hakukerralla sekä ensimmäisten hakuvaihtoehtojen joukosta. Tavoitteena oli lisäksi ohjata liikennettä toimeksiantajan verkkokauppaan sekä luoda verkkokaupalle toimintasuunnitelma, jota noudattamalla saataisiin tuloksia verkkokaupan hakukonemarkkinointiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jolloin se koostuu raportista sekä produktista eli hakukonemarkkinoinnin oppaasta. Hakukonemarkkinoinnin opas on laadittu pohjautuen Googlen hakukoneeseen, sillä se on yleisin ja hallitsevin hakukone. Sisällön – ja hakukonemarkkinoinnin keskeiset ydinkohdat perustuvat havaittuihin verkkokaupan kehityskohteisiin.
Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyön taustalla toimivat; miten ja millä keinoilla löydettävyyttä voidaan parantaa hakukonemarkkinoinnin avulla sekä miten sisältömarkkinoinnilla voidaan tukea hakukonemarkkinointia kokonaisuutena.
Tietoperustassa hyödynnettiin tietokantoja, kirjoja, artikkeleita, tutkimuksia sekä tilastoja. Tietoperustan tukena käytettiin toimeksiantajan tilaamaa sosiaalisen median seurantaa, joka kohdistui Instagram-, Facebook-, ja Twitter – alustoille.
Sisältömarkkinoinnin kanavat perustuivat Musiikkimuseon Facebook -analysointityökalun sekä toimeksiantajan tilaaman sosiaalisen median raportin osoittamiin tuloksiin, josta selvisi toimeksiantajan seuratuimmat kanavat sekä kohderyhmän rakenne.
Opinnäytetyön suunnitteluprosessi on aloitettu maaliskuussa 2019, josta tietoperustan ja oppaan systemaattinen kirjoitusprosessi aloitettu syksyllä 2019. Toimeksiantajan mielestä opinnäytetyö antoi laajan katsauksen ja hyödyllisiä työkaluja verkkokaupan hakukonemarkkinointiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajan verkkokaupalle (Finnish Music Hall of Fame) sisältö - ja hakukonemarkkinoinnin opas, joka ensisijaisesti tukisi More On Oy:n verkkokaupan markkinointia ja löydettävyyttä hakutuloksissa.
Päätavoitteena oli, että asiakas löytäisi verkkokaupan vaivattomasti ja ensimmäisellä hakukerralla sekä ensimmäisten hakuvaihtoehtojen joukosta. Tavoitteena oli lisäksi ohjata liikennettä toimeksiantajan verkkokauppaan sekä luoda verkkokaupalle toimintasuunnitelma, jota noudattamalla saataisiin tuloksia verkkokaupan hakukonemarkkinointiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jolloin se koostuu raportista sekä produktista eli hakukonemarkkinoinnin oppaasta. Hakukonemarkkinoinnin opas on laadittu pohjautuen Googlen hakukoneeseen, sillä se on yleisin ja hallitsevin hakukone. Sisällön – ja hakukonemarkkinoinnin keskeiset ydinkohdat perustuvat havaittuihin verkkokaupan kehityskohteisiin.
Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyön taustalla toimivat; miten ja millä keinoilla löydettävyyttä voidaan parantaa hakukonemarkkinoinnin avulla sekä miten sisältömarkkinoinnilla voidaan tukea hakukonemarkkinointia kokonaisuutena.
Tietoperustassa hyödynnettiin tietokantoja, kirjoja, artikkeleita, tutkimuksia sekä tilastoja. Tietoperustan tukena käytettiin toimeksiantajan tilaamaa sosiaalisen median seurantaa, joka kohdistui Instagram-, Facebook-, ja Twitter – alustoille.
Sisältömarkkinoinnin kanavat perustuivat Musiikkimuseon Facebook -analysointityökalun sekä toimeksiantajan tilaaman sosiaalisen median raportin osoittamiin tuloksiin, josta selvisi toimeksiantajan seuratuimmat kanavat sekä kohderyhmän rakenne.
Opinnäytetyön suunnitteluprosessi on aloitettu maaliskuussa 2019, josta tietoperustan ja oppaan systemaattinen kirjoitusprosessi aloitettu syksyllä 2019. Toimeksiantajan mielestä opinnäytetyö antoi laajan katsauksen ja hyödyllisiä työkaluja verkkokaupan hakukonemarkkinointiin.