Pikku Vilske Musisoi! : opas alle 3-vuotiaiden lasten musiikkikasvatukseen
Perämäki, Saara (2020)
Perämäki, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513534
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kehittää päiväkodin alle kolmevuotiaiden ryhmän musiikkikasvatusta ja luoda konkreettinen työväline päiväkodin varhaiskasvattajille musiikkikasvatustoimintaa tukemaan. Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Päiväkoti Vilske, joka on yksityinen päiväkoti Turussa. Kehittämistyö toteutettiin kevään 2018 ja kevään 2020 välisenä aikana.
Työn tietoperusta koostuu varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksesta, lapsen musiikillisesta kehittymisestä sekä alle kolmevuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen erityispiirteistä. Työssä tuon esille miten tärkeää varhaiskasvatuksen musiikkikasvatus on lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta ja minkälaista on hyvä musiikkikasvatus juuri varhaiskasvatuksen alle kolmevuotiaiden ryhmässä.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Pikku Vilske Musisoi! -opas päiväkoti Vilskeen työntekijöiden käyttöön. Opas pitää sisällään pääkohdat alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatuksesta ja musiikkikasvatuksen tärkeydestä, tietoa alle kolmevuotiaiden musiikillisesta kehityksestä, vinkkejä minkälainen on hyvä musiikkihetki sekä lauluja ja loruja käytettäväksi musiikkikasvatuksessa. Oppaasta löytyy myös muita toiminnallisia vinkkejä musiikkikasvatuksen toteuttamiseen sekä seurantataulukon toteutuneesta musiikkikasvatuksesta. The aim of this development project was to develop kindergartens music education for a group of children under 3 of age and to create a concrete tool for early childhood educators to support their work in music education. The mandator of this development project was a private kindergarten Vilske located in Turku. The development project was carried out between the spring of 2018 and the spring of 2020.
The theoretical framework of the thesis discusses early childhood music education, musical development of a child and the special demands considering early education of children under 3 years of age. I my thesis I emphasize the importance of music education in early education as it has a great impact on the comprehensive development of a child and point out what high-quality music education consists of especially in a group of children under the age of 3.
As a result of the development project I created a musical education guidebook named Pikku Vilske Musisoi! for the early childhood educators in kindergarten Vilske. The guidebook includes main points of music education for children under 3 years of age and the importance of music education, tips for implementing a good music session along with songs and rhymes to be used in music education. The guidebook also includes functional tips for the implementation of music education as well as a tracking sheet for the actualized music education.
Työn tietoperusta koostuu varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksesta, lapsen musiikillisesta kehittymisestä sekä alle kolmevuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen erityispiirteistä. Työssä tuon esille miten tärkeää varhaiskasvatuksen musiikkikasvatus on lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta ja minkälaista on hyvä musiikkikasvatus juuri varhaiskasvatuksen alle kolmevuotiaiden ryhmässä.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Pikku Vilske Musisoi! -opas päiväkoti Vilskeen työntekijöiden käyttöön. Opas pitää sisällään pääkohdat alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatuksesta ja musiikkikasvatuksen tärkeydestä, tietoa alle kolmevuotiaiden musiikillisesta kehityksestä, vinkkejä minkälainen on hyvä musiikkihetki sekä lauluja ja loruja käytettäväksi musiikkikasvatuksessa. Oppaasta löytyy myös muita toiminnallisia vinkkejä musiikkikasvatuksen toteuttamiseen sekä seurantataulukon toteutuneesta musiikkikasvatuksesta.
The theoretical framework of the thesis discusses early childhood music education, musical development of a child and the special demands considering early education of children under 3 years of age. I my thesis I emphasize the importance of music education in early education as it has a great impact on the comprehensive development of a child and point out what high-quality music education consists of especially in a group of children under the age of 3.
As a result of the development project I created a musical education guidebook named Pikku Vilske Musisoi! for the early childhood educators in kindergarten Vilske. The guidebook includes main points of music education for children under 3 years of age and the importance of music education, tips for implementing a good music session along with songs and rhymes to be used in music education. The guidebook also includes functional tips for the implementation of music education as well as a tracking sheet for the actualized music education.