Alko Oy:n yhteiskuntavastuuviestintä
Laukkanen, Belinda (2020)
Laukkanen, Belinda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513520
Tiivistelmä
Alko Oy on Suomessa toimiva yritys, joka myy monopoliasemassa yli 5,5 alkoholitilavuuspro-senttisia alkoholijuomia. Olen itse työskennellyt tässä yrityksessä myyjänä. Aihe valintaa pohdin yhdessä toimeksiantaja-edustajan, palvelupäällikkö Kaisa Grefberg kanssa.
Päätavoite opinnäytetyössä on tehdä toimenpide-ehdotuksia, joita noudattamalla Alkon asi-akkaiden tietoisuus aiheesta lisääntyy. Alatavoitteitani ovat Alkon asiakkaiden tämänhetkisen tietämyksen kartoittaminen Alkon yhteiskuntavastuullisesta toiminnasta, sekä herättää kes-kustelua aiheesta myymälöissä asiakkaiden ja myyjien välillä.
Yhteiskuntavastuu tunnetaan myös nimellä yritysvastuu. Yhteiskuntavastuuseen kuuluu kol-me alaryhmää, ekonominen, ekologinen ja sosiaalinen vastuu.
Alkolla on neuvonantajat -paneeli, jossa on mukana noin 4 500 jäsentä ympäri Suomen. Neuvonantajat ovat vapaaehtoisia asiakkaita jotka yhdessä Alkon kanssa keskustelevat ja jakavat mielipiteitä ja kehitysehdotuksia, joita Alkon puolelta kehitetään mahdollisuuksien mukaan niin hyvin kuin mahdollista.
Tutkimusta suoritettiin Webropol -kyselylomakkeen avulla, joka jaettiin kaikille Alkon neuvon-antajat - panelisteille sähköpostilla. Jakopäivä oli perjantai 7. helmikuuta, vastauksia kerättiin yhdeksän päivän ajan. Vastauksia sain kerättyä yhteensä 1 314.
Vastauksista selvisi että Alkon asiakkaista vain murto-osa ovat olleet tietoisia yhteiskuntavas-tuullisista teoista. Suurin osa vastaajista olivat erittäin kiinnostuneita aiheesta ja haluaisivat lisää tietoja eri teoista ja yhteistyökumppanuuksista.
Vastauksiin perustuen asiakkaat haluaisivat näkyvää informaatiota Alkon yhteistyökumppa-neista ja yhteiskuntavastuullisista teoista ja asioista. Erityisesti mainonta myymälöissä, Etiketti-asiakaslehdessä ja Alko.fi -kotisivuilla olisi toivottavaa.
Päätavoite opinnäytetyössä on tehdä toimenpide-ehdotuksia, joita noudattamalla Alkon asi-akkaiden tietoisuus aiheesta lisääntyy. Alatavoitteitani ovat Alkon asiakkaiden tämänhetkisen tietämyksen kartoittaminen Alkon yhteiskuntavastuullisesta toiminnasta, sekä herättää kes-kustelua aiheesta myymälöissä asiakkaiden ja myyjien välillä.
Yhteiskuntavastuu tunnetaan myös nimellä yritysvastuu. Yhteiskuntavastuuseen kuuluu kol-me alaryhmää, ekonominen, ekologinen ja sosiaalinen vastuu.
Alkolla on neuvonantajat -paneeli, jossa on mukana noin 4 500 jäsentä ympäri Suomen. Neuvonantajat ovat vapaaehtoisia asiakkaita jotka yhdessä Alkon kanssa keskustelevat ja jakavat mielipiteitä ja kehitysehdotuksia, joita Alkon puolelta kehitetään mahdollisuuksien mukaan niin hyvin kuin mahdollista.
Tutkimusta suoritettiin Webropol -kyselylomakkeen avulla, joka jaettiin kaikille Alkon neuvon-antajat - panelisteille sähköpostilla. Jakopäivä oli perjantai 7. helmikuuta, vastauksia kerättiin yhdeksän päivän ajan. Vastauksia sain kerättyä yhteensä 1 314.
Vastauksista selvisi että Alkon asiakkaista vain murto-osa ovat olleet tietoisia yhteiskuntavas-tuullisista teoista. Suurin osa vastaajista olivat erittäin kiinnostuneita aiheesta ja haluaisivat lisää tietoja eri teoista ja yhteistyökumppanuuksista.
Vastauksiin perustuen asiakkaat haluaisivat näkyvää informaatiota Alkon yhteistyökumppa-neista ja yhteiskuntavastuullisista teoista ja asioista. Erityisesti mainonta myymälöissä, Etiketti-asiakaslehdessä ja Alko.fi -kotisivuilla olisi toivottavaa.