Ohjelmoinnin opiskelun pedogigiikka sekä ohjelmointiympäristön rakentaminen
Sorjonen, Markus (2020)
Sorjonen, Markus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513490
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä ohjelmoinnin opiskeluun yleisesti ja siihen, millaisia haasteita opiskeluun liittyy. Tavoitteena oli myös löytää ratkaisuja löydettyihin haasteisiin sekä rakentaa ohjelmoinnin opiskelua tukeva opiskeluympäristö. Ohjelmointiympäristö pyrki tukemaan opiskelijan kehitystä tarjoamalla yhtenäistetyn menetelmän ohjelmointikurssien suorittamiseen.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ohjelmoinnin opiskelun lähtökohtia, käsiteltiin sen pedagogiikkaa sekä esiteltiin ohjelmoinnin opiskeluun tarkoitetun ympäristön toteutusta. Empiirisessä osiossa esiteltiin markkinoilla olevia ohjelmointiympäristöjä sekä kuvailtiin, millaisia ominaisuuksia palveluista löytyi.
Opinnäytetyön tuloksena huomattiin, että opiskelijan motivaatiolla voi olla useita eri vaikuttimia. Tarkastelimme myös erilaisia vaihtoehtoja opiskelijan motivaation säilyttämiseksi ohjelmointiopiskelussa. Toteutettavana työnä tehtiin toimiva ohjelmointiympäristö opiskelun tukemiseen olemassa olevista työkaluista ja palveluista, jotka toimivat toisistaan riippumatta.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ohjelmoinnin opiskelun lähtökohtia, käsiteltiin sen pedagogiikkaa sekä esiteltiin ohjelmoinnin opiskeluun tarkoitetun ympäristön toteutusta. Empiirisessä osiossa esiteltiin markkinoilla olevia ohjelmointiympäristöjä sekä kuvailtiin, millaisia ominaisuuksia palveluista löytyi.
Opinnäytetyön tuloksena huomattiin, että opiskelijan motivaatiolla voi olla useita eri vaikuttimia. Tarkastelimme myös erilaisia vaihtoehtoja opiskelijan motivaation säilyttämiseksi ohjelmointiopiskelussa. Toteutettavana työnä tehtiin toimiva ohjelmointiympäristö opiskelun tukemiseen olemassa olevista työkaluista ja palveluista, jotka toimivat toisistaan riippumatta.