Kuljetuspakkausten määrittely, lastaus ja sidonta: Case Puula Hirsitalo Oy
Kemppinen, Niko (2020)
Kemppinen, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513479
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Puula Hirsitalo Oy on kangasniemeläinen hirsirakennuksia valmistava hirsiveistämö. Hirsirakennusmallisto kattaa hirsiaitat ja -saunat, vierasmajat, loma-asunnot sekä yhdistelmärakennukset. Aiemmin yritys höyläsi hirret veistämön tiloissa ja varsinainen rakennuksen kokoaminen toteutettiin rakennuspaikalla. Rakennustarvikkeet ja hirret toimitettiin työmaalle puutavaranipuissa. Yritys halusi nostaa jalostusastettaan ja aloittaa rakennusten valmistamisen tehtaalla niin valmiiksi kuin mahdollista. Tätä varten yritys investoi uuteen tuotantohalliin, joka mahdollistaa rakennusten kokoamisen valmiiksi säältä suojassa. Halli valmistui keväällä 2020. Opinnäytetyön tavoitteena oli määrittää soveltuvat menetelmät valmiiden rakennusten pakkaamiseen, lastaamiseen ja sidontaan. Isompien hirsirakennusten kohdalla tavoitteena oli määrittää, miten rakennus kannattaa jakaa tilaelementeiksi kuljetusta varten. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla asiantuntijoita, hyödyntämällä kirjallisuudesta hankittuja tietoja, tutkimalla yrityksen dokumentteja sekä havainnoimalla toimintaa hirsiveistämön tiloissa Kangasniemellä. Havainnointia tehtiin myös emoyhtiö Muurametalot Oy:n talotehtaalla Torniossa. Tutkimusaineiston ja kirjallisuuden pohjalta tehtiin kehitysehdotukset pakkaamista, lastaamista ja sidontaa koskien. Kehitysehdotukset kohdistettiin Puula Hirsitalojen kahteen malliin, Lumpeeseen ja Puulaveteen. Pakkaamiseen kannattaa käyttää Muurametalot Oy:n pakkaustapaa. Lastaaminen ja sidonta tulee toteuttaa vallitsevan lainsäädännön vaatimalla tavalla. Puula Hirsitalo Oy voi käyttää tutkimuksen tuloksia aloittaessaan kyseisten rakennusmallien kuljettamisen. Tuloksia voidaan hyödyntää muun malliston osalta soveltuvin osin ja kehittää toimintaa yhä edelleen.