2D-animaation tuottaminen rotoskooppaustekniikalla
Rummukainen, Anna (2020)
Rummukainen, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513475
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisen ja kirjallisen osuuden sisältävässä opinnäytetyössä käsitellään rotoskooppaustekniikkan eli videon jäljentämistä 2D-animaation tuotannossa. käyttöä 2D-animaatiossa, tarkoituksena saada yleiskuva siitä, mitä rotoskooppaus on ja miten ja missä sitä voisi nykypäivänä 2D-animaatioissa tehokkaasti hyödyntää. Perinteisen videokuvamateriaaliin rinnalle on noussut nykyaikana vaihtoehdoksi 3D-mallien rotoskooppaaminen ja myös muita käyttötarkoituksia, kuten erikoistehosteet. Tässä opinnäytetyössä ei kuitenkaan perehdytä syvemmin rotoskooppaamiseen erikoistehosteissa ja animaation perusteita käsitellään vain siinä määrin mitä on tarpeellista rotoskooppaamisen näkökulmasta.
Toiminnallisessa osassa tehdään opitun pohjalta 3D-animaatiota rotoskooppaamalla lyhyt 2D-animaatio hahmosta. Työprosessi sisältää animaation suunnittelun, 3D-mallin kevyen animoinnin, kamera-ajon toteuttamisen ja lopuksi itse rotoskooppausvaiheen, jossa piirrän animaation kuvaruutu kerrallaan ja kokeillaan miten Adobe After Effectsiä voi myös hyödyntää animaation rotoskooppaamisessa lisäämällä esimerkiksi hahmolle varjon ohjelmaa käyttäen. Toiminnallinen osa auttoi myös ymmärtämään mitä muita mahdollisuuksia rotoskooppaamiseen on, vaikka niitä ei tullutkaan kaikkia hyödynnettyä.
Opinnäytetyössä todettiin videoiden ja 3D-mallien rotoskooppaamisella olevan molemmilla omat hyötynsä erilaisissa tilanteissa, eikä kumpikaan ole kokonaisuuden kannalta toista parempi. Rotoskooppaus on 2D-animaatioissa usein parhaimmillaan, kun sitä käyttää vain yhtenä työkaluna jäljentämättä liian tarkkaan. Tavoite opinnäytetyössä oli kumota omia olettamuksia tekniikkaan liittyen, sekä tarkastella voisiko siitä olla hyötyä omissa projekteissa. Opinnäytetyön tavoite onnistui siltä osin. Tekniikan osaaminen ja ymmärrys sen laajuudesta auttoi arvostamaan tekniikkaa.
Toiminnallisessa osassa tehdään opitun pohjalta 3D-animaatiota rotoskooppaamalla lyhyt 2D-animaatio hahmosta. Työprosessi sisältää animaation suunnittelun, 3D-mallin kevyen animoinnin, kamera-ajon toteuttamisen ja lopuksi itse rotoskooppausvaiheen, jossa piirrän animaation kuvaruutu kerrallaan ja kokeillaan miten Adobe After Effectsiä voi myös hyödyntää animaation rotoskooppaamisessa lisäämällä esimerkiksi hahmolle varjon ohjelmaa käyttäen. Toiminnallinen osa auttoi myös ymmärtämään mitä muita mahdollisuuksia rotoskooppaamiseen on, vaikka niitä ei tullutkaan kaikkia hyödynnettyä.
Opinnäytetyössä todettiin videoiden ja 3D-mallien rotoskooppaamisella olevan molemmilla omat hyötynsä erilaisissa tilanteissa, eikä kumpikaan ole kokonaisuuden kannalta toista parempi. Rotoskooppaus on 2D-animaatioissa usein parhaimmillaan, kun sitä käyttää vain yhtenä työkaluna jäljentämättä liian tarkkaan. Tavoite opinnäytetyössä oli kumota omia olettamuksia tekniikkaan liittyen, sekä tarkastella voisiko siitä olla hyötyä omissa projekteissa. Opinnäytetyön tavoite onnistui siltä osin. Tekniikan osaaminen ja ymmärrys sen laajuudesta auttoi arvostamaan tekniikkaa.