Tutkimus Vuojoen kartanolle palveluiden tarpeesta lähiseudulla
Albrecht, Marika (2020)
Albrecht, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513468
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Vuojoen kartanon pyynnöstä satakuntalaisten pienten ja keskisuurten yritysten tarvetta yrityksen omien tilojen ulkopuolella tapahtuville kokous- ja juhlapalveluille. Tutkimuskysymykset lähetettiin noin sadalle satakuntalaiselle yritykselle, jotka valittiin Satakanta- tietokannasta. Kyselyt lähetettiin yrityksille sähköpostitse, saatekirjelmän kera ja kysely suoritettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun e-lomakkeella sähköisesti. Tutkimustulos olisi mahdollistanut Vuojoen kartanoa peilaamaan omaa tilannettaan siihen, miten kokouspalveluiden tarve Satakunnan alueella oli kehittynyt. Tämä tutkimus olisi myös auttanut selvittämään mahdollisia uusia potentiaaliasia asiakasyrityksiä sekä kohdentamaan markkinointiaan täsmällisemmin asiakkaille.
Haastatteluissa korostui, että yritykset käyttävät omien tilojensa ulkopuolisia kokous- ja juhlapalveluita keskimäärin vuodessa yhdestä viiteen kertaa. Tutkimuksessa selvisi, että tilaisuuksiin osallistui useimmiten alle viisikymmentä henkilöä. Tilaisuuksien yleisin aihe oli yrityksen henkilöstön sisäiset koulutustilaisuudet sekä, asiakkaille järjestettävät tapahtumat. Kokous- ja juhlapalveluita tarjoavan yrityksen sijainti oli merkittävässä asemassa. Yleisellä tasolla kokous- ja juhlapalveluita tarjoavan yrityksen valintaan vaikuttavat eniten yrityksen sijainti, sen tarjoamat palvelutilojen toimivuus ja hyvä hinta-laatusuhde.
Pohtiessani opinnäytetyön merkitystä, koen, että vastaavanlaiset tutkimukset olisivat erittäin hyödyllisiä monelle palveluntarjoajille. Tutkimus antaisi selkeitä viitteitä siitä, mihin kokous- ja juhlapalveluyritysten kannattaa panostaa resursseitaan ja keitä olisivat heidän potentiaaliset asiakkaansa. Tutkimus antaa myös hyvää pohjaa yrityksen kehittämiselle ja mahdolliselle muutoksen tarpeelle.
Haastatteluissa korostui, että yritykset käyttävät omien tilojensa ulkopuolisia kokous- ja juhlapalveluita keskimäärin vuodessa yhdestä viiteen kertaa. Tutkimuksessa selvisi, että tilaisuuksiin osallistui useimmiten alle viisikymmentä henkilöä. Tilaisuuksien yleisin aihe oli yrityksen henkilöstön sisäiset koulutustilaisuudet sekä, asiakkaille järjestettävät tapahtumat. Kokous- ja juhlapalveluita tarjoavan yrityksen sijainti oli merkittävässä asemassa. Yleisellä tasolla kokous- ja juhlapalveluita tarjoavan yrityksen valintaan vaikuttavat eniten yrityksen sijainti, sen tarjoamat palvelutilojen toimivuus ja hyvä hinta-laatusuhde.
Pohtiessani opinnäytetyön merkitystä, koen, että vastaavanlaiset tutkimukset olisivat erittäin hyödyllisiä monelle palveluntarjoajille. Tutkimus antaisi selkeitä viitteitä siitä, mihin kokous- ja juhlapalveluyritysten kannattaa panostaa resursseitaan ja keitä olisivat heidän potentiaaliset asiakkaansa. Tutkimus antaa myös hyvää pohjaa yrityksen kehittämiselle ja mahdolliselle muutoksen tarpeelle.