Monologista dialogiin -palveluinnovaatioprojekti : Steppi-sovellus nuorten aikuisten toimintakyvyn tueksi
Aalto, Marika (2020)
Aalto, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513453
Tiivistelmä
Nuorten aikuisten syrjään jääminen yhteiskunnassamme ja työn ja koulutuksen ulkopuolelle jääneiden NEET-nuorten (Not Employment, Education or Training) kasvanut joukko työkyvyttömyystilastoissa antoivat tarkoituksen työlleni. Tavoitteena oli jatkokehittää Steppi-sovellukseen sisältöä nuorten aikuisten itsensä tunnistamien tarpeiden pohjalta sekä lisätä toimintamahdollisuuksia verkossa. Sovelluksen avulla pyrittäisiin tukemaan sosiaalista toimintakykyä minäpystyvyyttä vahvistamalla sekä tukemaan integroitumista yhteisöihin. Kehittämistyö toteutettiin työelämäyhteistyössä Itäkeskuksessa sijaitsevan Sosped-säätiön alaisen Kulttuuripaja Kuplan kanssa. Tradenomiopiskelija Laureasta toimi työparina projektissa osallistuen työpajoihin ja toteuttaen sovelluksen käyttöliittymän. Projektiin osallistui kuusi nuorta aikuista. Kehittämisprojektissa keskeisenä voimana näyttäytyi yhteisesti jaettu kokemus teeman tärkeydestä sekä halu vaikuttaa asiaintilaan.
Projektin tuotoksena syntyi yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun keinoin syntyneistä ratkaisuista prototyyppi Steppi-sovelluksen käyttöliittymästä. Työpajoihin osallistuvat nuoret kokivat sovelluksen käyttöön liittyen turvallisuuden kaikkein keskeisimmäksi elementiksi. Eettisyys, esteettömyys, helppokäyttöisyys ja selkeys sekä mahdollisuus vaikuttaa sovelluksen ilmeeseen muodostuivat tärkeimmiksi sovelluksen käyttöön liittyviksi kriteereiksi. Yksilöllinen tila, vertaistuki ja mahdollisuus osallistua yhteisölliseen toimintaan koettiin tärkeänä. Ammattilaisilta nuoret aikuiset toivoivat tukea ja kannustusta omannäköisen polun rakentamisessa sekä toivon herättelemisessä. Käyttöliittymän prototyyppi lunasti kehittäjäryhmän odotukset ja vakuutti ajankohtaisuudellaan. Sovelluksen jatkokehittämisessä voitaisiin hyödyntää transteoreettista muutosvaihemallia. Toimintamahdollisuuksien parantamiseen osatyökykyisten nuorten kohdalla tulisi etsiä uudenlaisia ratkaisuja. Uudenlaisten vaikutusmahdollisuuksien ja yhteiskuntaan integroivien mallien syntymisessä auttaisi, jos vertaistukea ja kokemustietoa hyödynnettäisiin laajemmin ammattilaistiedon rinnalla. Kehittämistyön pohjalta syntyi suunnitelma jatkoprojektille työelämään vietäväksi.
Projektin tuotoksena syntyi yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun keinoin syntyneistä ratkaisuista prototyyppi Steppi-sovelluksen käyttöliittymästä. Työpajoihin osallistuvat nuoret kokivat sovelluksen käyttöön liittyen turvallisuuden kaikkein keskeisimmäksi elementiksi. Eettisyys, esteettömyys, helppokäyttöisyys ja selkeys sekä mahdollisuus vaikuttaa sovelluksen ilmeeseen muodostuivat tärkeimmiksi sovelluksen käyttöön liittyviksi kriteereiksi. Yksilöllinen tila, vertaistuki ja mahdollisuus osallistua yhteisölliseen toimintaan koettiin tärkeänä. Ammattilaisilta nuoret aikuiset toivoivat tukea ja kannustusta omannäköisen polun rakentamisessa sekä toivon herättelemisessä. Käyttöliittymän prototyyppi lunasti kehittäjäryhmän odotukset ja vakuutti ajankohtaisuudellaan. Sovelluksen jatkokehittämisessä voitaisiin hyödyntää transteoreettista muutosvaihemallia. Toimintamahdollisuuksien parantamiseen osatyökykyisten nuorten kohdalla tulisi etsiä uudenlaisia ratkaisuja. Uudenlaisten vaikutusmahdollisuuksien ja yhteiskuntaan integroivien mallien syntymisessä auttaisi, jos vertaistukea ja kokemustietoa hyödynnettäisiin laajemmin ammattilaistiedon rinnalla. Kehittämistyön pohjalta syntyi suunnitelma jatkoprojektille työelämään vietäväksi.