Brändikirjan suunnittelu ja toteutus Saramis Oy:lle
Nykänen, Miia (2020)
Nykänen, Miia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513450
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändikirjan suunnittelua ja toteutusta Saramis Oy:lle. Asiakasyritys Saramis Oy tarjoaa palvelumuotoilun konsultointipalvelua julkisen ja yksityisen terveydenhuollon yrityksille. Yritys on perustettu vuonna 2010.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda asiakkaalle yhtenäinen visuaalinen ilme, jota yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa helpottamaan päivittäistä toimintaa. Brändikirjaan suunniteltiin yritykselle tarina, arvot, visio, missio, persoona, äänensävy, logo, värit, graafiset elementit ja kuvamaailma. Lisäksi toiminnallinen työ sisälsi asiakirjapohjien suunnittelun ja toteutuksen. Tätä opinnäytetyönä toteutettua brändikirjaa käytetään myöhemmin opasteena, kun toimeksiantaja Brandcrafty suunnittelee uudet nettisivut Saramikselle.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi brändiin ja visuaaliseen ilmeeseen. Brändiosuus antoi kattavan käsityksen yrityksen identiteetistä, imagosta ja visuaalisesta identiteetistä brändikirjan suunnittelua varten. Teoria antaa kattavan pohjan sille, mitä graafisia elementtejä yrityksen viestintään kuuluu. Graafisten elementtien teoriaosuudessa käsiteltiin logoa, värejä, graafisia elementtejä sekä kuvamaailmaa. Lisäksi perehdyttiin siihen, mikä on hyvä brändikirja.
Teoriaosuuden jälkeen suoritettiin vertailuanalyysi. Vertailuanalyysin idea oli selvittää, minkälaisia brändejä Saramiksen kaltaisilla yrityksillä on. Vertailuanalyysi antoi myös hyvän pohjan sille, miten Saramis voisi erottua kilpailijoistaan.
Työn toiminnallisessa osuudessa brändikirjan suunnittelutyö kuvattiin vaihe vaiheelta alusta loppuun. Työn päätteeksi muodostui yhtenäinen brändikirja, joka kuvaa Saramista yrityksenä, ja antaa ohjeet brändin elementtien käyttöön, jotta yrityksen viestintä olisi mahdollisimman saumatonta.
Lopputuloksena opinnäytetyöstä syntyi asiakkaalle kattava brändikirja, johon kuuluu tarina, logo, graafiset elementit, kuvamaailma, värit, typografia, äänensävy, identiteetti, arvot, visio sekä missio. Lisäksi brändikirjasta löytyy valmiit pohjat ja materiaalit käyntikortille, asiakirjalle sekä presentaatiolle.
Opinnäytetyö aloitettiin 1.5.2019, ja ensimmäinen tapaaminen asiakkaan kanssa järjestettiin 20.5.2019. Itse työ valmistui kokonaisuudessaan toukokuussa 2020. Brändikirjan toteuttamisen kautta opinnäytetyön tekijä pääsi käyttämään koulutuksesta hankittua tietoa ja taitoa, ja toteutti yritykselle onnistuneen brändikirjan. Työn aikana työn tekijä sai kokemusta luovan alan oikeasta työtehtävästä, joka johti henkilökohtaiseen ammatilliseen kasvuun.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda asiakkaalle yhtenäinen visuaalinen ilme, jota yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa helpottamaan päivittäistä toimintaa. Brändikirjaan suunniteltiin yritykselle tarina, arvot, visio, missio, persoona, äänensävy, logo, värit, graafiset elementit ja kuvamaailma. Lisäksi toiminnallinen työ sisälsi asiakirjapohjien suunnittelun ja toteutuksen. Tätä opinnäytetyönä toteutettua brändikirjaa käytetään myöhemmin opasteena, kun toimeksiantaja Brandcrafty suunnittelee uudet nettisivut Saramikselle.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi brändiin ja visuaaliseen ilmeeseen. Brändiosuus antoi kattavan käsityksen yrityksen identiteetistä, imagosta ja visuaalisesta identiteetistä brändikirjan suunnittelua varten. Teoria antaa kattavan pohjan sille, mitä graafisia elementtejä yrityksen viestintään kuuluu. Graafisten elementtien teoriaosuudessa käsiteltiin logoa, värejä, graafisia elementtejä sekä kuvamaailmaa. Lisäksi perehdyttiin siihen, mikä on hyvä brändikirja.
Teoriaosuuden jälkeen suoritettiin vertailuanalyysi. Vertailuanalyysin idea oli selvittää, minkälaisia brändejä Saramiksen kaltaisilla yrityksillä on. Vertailuanalyysi antoi myös hyvän pohjan sille, miten Saramis voisi erottua kilpailijoistaan.
Työn toiminnallisessa osuudessa brändikirjan suunnittelutyö kuvattiin vaihe vaiheelta alusta loppuun. Työn päätteeksi muodostui yhtenäinen brändikirja, joka kuvaa Saramista yrityksenä, ja antaa ohjeet brändin elementtien käyttöön, jotta yrityksen viestintä olisi mahdollisimman saumatonta.
Lopputuloksena opinnäytetyöstä syntyi asiakkaalle kattava brändikirja, johon kuuluu tarina, logo, graafiset elementit, kuvamaailma, värit, typografia, äänensävy, identiteetti, arvot, visio sekä missio. Lisäksi brändikirjasta löytyy valmiit pohjat ja materiaalit käyntikortille, asiakirjalle sekä presentaatiolle.
Opinnäytetyö aloitettiin 1.5.2019, ja ensimmäinen tapaaminen asiakkaan kanssa järjestettiin 20.5.2019. Itse työ valmistui kokonaisuudessaan toukokuussa 2020. Brändikirjan toteuttamisen kautta opinnäytetyön tekijä pääsi käyttämään koulutuksesta hankittua tietoa ja taitoa, ja toteutti yritykselle onnistuneen brändikirjan. Työn aikana työn tekijä sai kokemusta luovan alan oikeasta työtehtävästä, joka johti henkilökohtaiseen ammatilliseen kasvuun.