MuHaa viulutunneille : Musiikin hahmoaineiden oppimateriaali viulutunneille
Määttä, Lotta (2020)
Määttä, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513433
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä oppimateriaali aloitteleville viulisteille musiikin hahmoaineista. Lähtökohtana oli tuoda musiikin hahmoaineet käytännönläheisemmiksi soitto-oppilaille tuomalla aiheet soittotuntiympäristöön ja paneutumalla niihin oppilaan oman soittimen kautta. Laatimani oppimateriaali sisältää aloittelevan oppilaan näkökulmasta musiikin hahmoaineiden opiskelua viulunsoiton opiskelun ohessa. Opinnäytetyöni kirjallisessa osiossa kerron oppimateriaalin tekemisen työvaiheista ja perustelen, miksi opinnäytetyöni on tarpeellinen.
Oppimateriaalin lähdeaineistona käytin musiikin hahmoaineiden oppikirjoja, viulun alkeisopetuskirjoja opetussuunnitelmia ja lapsen kehityksestä kertovia artikkeleita. Työskentelin syksyllä 2019 sijaisena musiikkiopistossa, jolloin pääsin kokeilemaan oppimateriaalini tehtäviä käytännössä. Oppimateriaali vastaa sisällöltään musiikin perusteet 1 ja viulunsoiton perustaso 1 tasoja. Tehtäviä on testattu viulutunneilla kahden oppilaan kanssa. Toinen oli soittanut vuoden ja toinen oli aloittelija. Tämän kaltainen opetus on tehokkainta aloittelijan kanssa.
Työni on ajankohtainen, sillä en ole löytänyt vastaavaa suomenkielistä oppimateriaalia. Oppimateriaalissani paneudutaan muutamaan etenkin viulisteille hankalaan aiheeseen. Näitä ovat esimerkiksi sävelnimet, soinnut, sävellajit ja intervallit. Koska kyseessä on aloittelijan materiaali, aiheissa ei paneuduta syvälle. Työni lopussa on liitteenä oppimateriaalini, jota olen kokeillut kahden aloittelevan viulistin kanssa.
Työni päätavoitteena on tuottaa oppimateriaalia tukemaan integroivaa opetusta viulutunneille. Lähtökohtana oli, että aiheisiin perehdytään oppilaan oman soittimen kautta. Näin oppilaan mielessä yhdistyy se, miten musiikin hahmoaiheet liittyvät soittamiseen. Tämä hyödyttää musiikin hahmoaineiden myöhempää opiskelua siten, että oppilas osaa automaattisesti ajatella uudet kokonaisuudet oman soittimen kautta ja yhdistää asiat omiin kappaleisiinsa. Soittotuntitilanteissa hyöty huomataan esimerkiksi siinä, että oppilas pärjää paremmin kotiharjoittelun kanssa, sillä hän ymmärtää, mitä nuottikuvassa on.
Oppimateriaalin lähdeaineistona käytin musiikin hahmoaineiden oppikirjoja, viulun alkeisopetuskirjoja opetussuunnitelmia ja lapsen kehityksestä kertovia artikkeleita. Työskentelin syksyllä 2019 sijaisena musiikkiopistossa, jolloin pääsin kokeilemaan oppimateriaalini tehtäviä käytännössä. Oppimateriaali vastaa sisällöltään musiikin perusteet 1 ja viulunsoiton perustaso 1 tasoja. Tehtäviä on testattu viulutunneilla kahden oppilaan kanssa. Toinen oli soittanut vuoden ja toinen oli aloittelija. Tämän kaltainen opetus on tehokkainta aloittelijan kanssa.
Työni on ajankohtainen, sillä en ole löytänyt vastaavaa suomenkielistä oppimateriaalia. Oppimateriaalissani paneudutaan muutamaan etenkin viulisteille hankalaan aiheeseen. Näitä ovat esimerkiksi sävelnimet, soinnut, sävellajit ja intervallit. Koska kyseessä on aloittelijan materiaali, aiheissa ei paneuduta syvälle. Työni lopussa on liitteenä oppimateriaalini, jota olen kokeillut kahden aloittelevan viulistin kanssa.
Työni päätavoitteena on tuottaa oppimateriaalia tukemaan integroivaa opetusta viulutunneille. Lähtökohtana oli, että aiheisiin perehdytään oppilaan oman soittimen kautta. Näin oppilaan mielessä yhdistyy se, miten musiikin hahmoaiheet liittyvät soittamiseen. Tämä hyödyttää musiikin hahmoaineiden myöhempää opiskelua siten, että oppilas osaa automaattisesti ajatella uudet kokonaisuudet oman soittimen kautta ja yhdistää asiat omiin kappaleisiinsa. Soittotuntitilanteissa hyöty huomataan esimerkiksi siinä, että oppilas pärjää paremmin kotiharjoittelun kanssa, sillä hän ymmärtää, mitä nuottikuvassa on.