Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Aloittavan verkkokauppiaan mahdollisuudet ja uhkatekijät yrittäjän näkökulmasta
Ahonen, Timo (2020)
Ahonen, Timo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513431
Tiivistelmä
Verkkokauppa on tuttu käsite suurimmalle osalle väestöä, mutta itse verkkokauppayrittäjän osuus siitä on enemmän tai vähemmän hämärän peitossa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin verkkokaupan perustamista ja siihen liittyviä haasteita. Työn tarkoituksena oli tehdä tiivis tietopaketti aloittelevalle yrittäjälle, joka suunnittelee oman verkkokaupan perustamista. Koska verkkokauppayrittäjällä on paljon yhteistä perinteisen yrittäjän kanssa, tutkimus tarkastelee myös yleisesti yrittäjyyteen liittyviä aiheita, kuten yritysmuodon valintaan sekä rahoitukseen vaikuttavia tekijöitä.
Verkkokauppayrittäminen sisältää paljon eri osia ja tästä syystä teoriaosuudessa on käyty läpi yleisempiä asioita, jotka aloittavan yrittäjän tulee ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa. Ensin käydään läpi verkkokauppaa ja avataan sen sisältämiä osa-alueita käyttäen jo tehtyjä tilastoja ja tutkimuksia apuna. Tämän jälkeen on selvitetty eri yritysmuotoja sekä rahoitusmahdollisuuksia. Viimeisessä luvussa käydään vielä läpi verkkokauppaan vaadittavaa logistista prosessia, joka on yksi tärkeimmistä sähköisen kaupankäynnin osa-alueista.
Työn empiirisessä osassa on pyritty vastaamaan tutkimuskysymyksiin haastattelemalla kolmea jo alalla toimivaa verkkokauppayrittäjää. Työ toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelut toteutettiin puhelimitse sekä sähköpostitse haastateltavien kiireellisyyden vuoksi. Haastattelujen avulla pyrittiin saamaan käytännön näkökulmaa työhön teorian lisäksi. Tutkimuksen tuloksista on tehty johtopäätökset ja näin tuotu vastaukset tutkimusongelmiin. Hyöty tutkimuksesta on kohdistettu aloittavalle verkkokauppayrittäjälle, joka harkitsee oman verkkokaupan perustamista.
Tutkimuksesta selvisi, että kaikki haastatellut yrittäjät näkevät verkkokaupan sisältävän enemmän mahdollisuuksia kuin uhkatekijöitä ja uskovat verkkokaupan roolin vahvistuvan entisestään tulevaisuudessa. Tutkimuksesta selvisi myös, ettei kukaan haastatelluista pitänyt verkkokaupan perustamista haasteellisena ja kaikki suosivat valmiita verkkokauppaohjelmistoja.
Verkkokauppayrittäminen sisältää paljon eri osia ja tästä syystä teoriaosuudessa on käyty läpi yleisempiä asioita, jotka aloittavan yrittäjän tulee ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa. Ensin käydään läpi verkkokauppaa ja avataan sen sisältämiä osa-alueita käyttäen jo tehtyjä tilastoja ja tutkimuksia apuna. Tämän jälkeen on selvitetty eri yritysmuotoja sekä rahoitusmahdollisuuksia. Viimeisessä luvussa käydään vielä läpi verkkokauppaan vaadittavaa logistista prosessia, joka on yksi tärkeimmistä sähköisen kaupankäynnin osa-alueista.
Työn empiirisessä osassa on pyritty vastaamaan tutkimuskysymyksiin haastattelemalla kolmea jo alalla toimivaa verkkokauppayrittäjää. Työ toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelut toteutettiin puhelimitse sekä sähköpostitse haastateltavien kiireellisyyden vuoksi. Haastattelujen avulla pyrittiin saamaan käytännön näkökulmaa työhön teorian lisäksi. Tutkimuksen tuloksista on tehty johtopäätökset ja näin tuotu vastaukset tutkimusongelmiin. Hyöty tutkimuksesta on kohdistettu aloittavalle verkkokauppayrittäjälle, joka harkitsee oman verkkokaupan perustamista.
Tutkimuksesta selvisi, että kaikki haastatellut yrittäjät näkevät verkkokaupan sisältävän enemmän mahdollisuuksia kuin uhkatekijöitä ja uskovat verkkokaupan roolin vahvistuvan entisestään tulevaisuudessa. Tutkimuksesta selvisi myös, ettei kukaan haastatelluista pitänyt verkkokaupan perustamista haasteellisena ja kaikki suosivat valmiita verkkokauppaohjelmistoja.