Mediakortin laatiminen Sarkasmia ja shampanjaa -blogiin
Keinonen, Riina (2020)
Keinonen, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513419
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muuttanut markkinoinnin kenttää. Sisältö- ja vaikuttajamarkkinointi ovat kasvavia osia yritysten markkinointibudjeteissa. Näihin luetaan muun muassa kaupallinen sisältö blogeissa sekä erilaisissa sosiaalisen median kanavissa toteutettavat sisältökampanjat. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Sarkasmia ja shampanjaa -blogille mediakortti.
Sarkasmia ja shampanjaa -blogi on perustettu vuonna 2015 harrastusmielessä. Sittemmin blogin tekeminen on ammattimaistunut. Blogi kuuluu lifestyle-kategoriaan. Sen päivitystahti on ollut toisinaan todella aktiivinen, mutta toisaalta välillä on ollut pitkiäkin taukoja. Blogia pitää tämän opinnäytetyön kirjoittaja, Riina Keinonen.
Mediakortin laatiminen tehtiin ensisijaisesti tukemaan kaupallisten yhteistöiden myyntiä sekä alalla verkostoitumista. Mediakortin laatimisen edellytyksenä oli toimialan, sisältömarkkinoinnin sekä bloggaamisen lainalaisuuksien tunteminen. Mediakortin laatimista varten tehtiin katsaus toimialaan PESTE-analyysin kautta. Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui sisältömarkkinoinnin määritelmän sekä bloggaamisen historian, nykypäivän ja tulevaisuudennäkymien ympärille. Teoriaosassa käsiteltiin erityisesti blogien kaupallisuutta, kaupallisen sisällön merkitsemistä ja sisältöyhteistöiden malleja sekä myös mediakortin laatimiseen liittyviä lainalaisuuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella menetelmällä. Toiminnallisessa osassa laadittiin Sarkasmia ja shampanjaa -blogille mediakortti. Tätä varten tehtiin taustatyötä sisältöjä sekä kohderyhmää analysoimalla. Mediakortin tueksi laadittiin myös SWOT-analyysi. Blogille määriteltiin niin ikään tavoitteet sekä missio, visio ja arvot. Nämä toimenpiteet tukivat mediakortin laatimista. Näiden jälkeen tehtiin esimerkkisisältösuunnitelma ja markkinointibudjetti kuukauden ajaksi, jotta sisältö jatkossa tukisi kaupallisia tavoitteita ja vastaisi mediakortissa mainittuja kategorioita.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin keväällä 2019 ja saatettiin päätökseen keväällä 2020. Poikkeuksellisen pitkä prosessi mahdollisti myös tulosten seurannan. Mediakortin laatiminen tämänkaltaiselle lifestyle-blogille on ehdottomasti kannattavaa, mikäli blogilla on kaupallisia tavoitteita.
Vuonna 2020 jo ensimmäisessä kvartaalissa saavutettiin kaikki määritellyt geneeriset tavoitteet sekä suuri osa numeerisista tavoitteista. Numeeristen tavoitteiden saavuttamiseksi tulisi tehdä vähintään kolme blogipostausta viikossa. Jatkotoimenpiteenä tässä opinnäytetyössä esiteltyjä mediakortin laatimiseen tähtääviä toimenpiteitä voidaan hyödyntää myös sosiaalisen median kanavien sisältöjen strategisessa suunnittelussa.
Sarkasmia ja shampanjaa -blogi on perustettu vuonna 2015 harrastusmielessä. Sittemmin blogin tekeminen on ammattimaistunut. Blogi kuuluu lifestyle-kategoriaan. Sen päivitystahti on ollut toisinaan todella aktiivinen, mutta toisaalta välillä on ollut pitkiäkin taukoja. Blogia pitää tämän opinnäytetyön kirjoittaja, Riina Keinonen.
Mediakortin laatiminen tehtiin ensisijaisesti tukemaan kaupallisten yhteistöiden myyntiä sekä alalla verkostoitumista. Mediakortin laatimisen edellytyksenä oli toimialan, sisältömarkkinoinnin sekä bloggaamisen lainalaisuuksien tunteminen. Mediakortin laatimista varten tehtiin katsaus toimialaan PESTE-analyysin kautta. Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui sisältömarkkinoinnin määritelmän sekä bloggaamisen historian, nykypäivän ja tulevaisuudennäkymien ympärille. Teoriaosassa käsiteltiin erityisesti blogien kaupallisuutta, kaupallisen sisällön merkitsemistä ja sisältöyhteistöiden malleja sekä myös mediakortin laatimiseen liittyviä lainalaisuuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella menetelmällä. Toiminnallisessa osassa laadittiin Sarkasmia ja shampanjaa -blogille mediakortti. Tätä varten tehtiin taustatyötä sisältöjä sekä kohderyhmää analysoimalla. Mediakortin tueksi laadittiin myös SWOT-analyysi. Blogille määriteltiin niin ikään tavoitteet sekä missio, visio ja arvot. Nämä toimenpiteet tukivat mediakortin laatimista. Näiden jälkeen tehtiin esimerkkisisältösuunnitelma ja markkinointibudjetti kuukauden ajaksi, jotta sisältö jatkossa tukisi kaupallisia tavoitteita ja vastaisi mediakortissa mainittuja kategorioita.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin keväällä 2019 ja saatettiin päätökseen keväällä 2020. Poikkeuksellisen pitkä prosessi mahdollisti myös tulosten seurannan. Mediakortin laatiminen tämänkaltaiselle lifestyle-blogille on ehdottomasti kannattavaa, mikäli blogilla on kaupallisia tavoitteita.
Vuonna 2020 jo ensimmäisessä kvartaalissa saavutettiin kaikki määritellyt geneeriset tavoitteet sekä suuri osa numeerisista tavoitteista. Numeeristen tavoitteiden saavuttamiseksi tulisi tehdä vähintään kolme blogipostausta viikossa. Jatkotoimenpiteenä tässä opinnäytetyössä esiteltyjä mediakortin laatimiseen tähtääviä toimenpiteitä voidaan hyödyntää myös sosiaalisen median kanavien sisältöjen strategisessa suunnittelussa.