Esimiestyön kehittäminen jälleenmyyntiorganisaatiossa
Ferrandiz, Hanna (2020)
Ferrandiz, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513385
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä on kuvattu liiketoimintapäällikön kehittymistä esimiehenä ja pyritty etsimään uusia toimintamalleja esimiestyön tueksi. Seuranta sijoittuu ajalle 10.2.-30.4.2020.
Raportissa kuvataan työskentelyä jälleenmyyntiorganisaatiossa, jonka henkilökunta on hajautunut viidelle eri paikkakunnalle Suomessa. Yrityksessä esimiestyö tapahtuu osittain etänä ja osittain paikan päällä myymälöissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää esimiestyötä koko organisaatiossa ja luoda apuvälineitä esimiestyön ja palautteen annon tueksi. Opinnäytetyössä seurataan kymmenen viikon ajan liiketoimintapäällikön päivittäisiä tavoitteita esimiestyön näkökulmasta ja analysoidaan viikoittain tavoitteiden saavuttamista.
Seurantaviikkojen aikana yhteiskunnan muuttunut tilanne koronapandemian takia muutti myös työn tavoitteita ja tämä työ keskittyy alussa määriteltyjen tavoitteiden lisäksi myös kriisi- ja muutosjohtamiseen. Opinnäytetyöprosessin aikana uudistettiin yrityksessä työskentelevien myymäläpäälliköiden käyttämä raportointipohja (liite 1), jonka avulla myymäläpäälliköt voivat paremmin analysoida omaa työtään ja joka toimii myös heidän esimiehenään toimivan liiketoimintapäällikön apuna myymäläpäälliköiden työtä arvioitaessa ja osana palautteenantoprosessia. Seurantaviikkojen aikana tutustuttiin kriisi- ja muutosjohtamisen teoriaan ja malleihin, mutta niiden jalkauttamista muiden kuin liiketoimintapäällikön omaan toimintaan ei jakson aikana ehditty tehdä.
Raportin lopussa kerrataan seurantaviikkojen aikana opittuja asioita ja pohditaan omaa oppimista opinnäytetyön aikana. Opinnäytetyön aikana opittiin, mitä asioita muutosjohtamisessa tulee huomioida sekä saatiin perehdyttyä erilaisiin palautteenannon malleihin ja teorioihin. Opittuja asioita liiketoimintapäällikkö voi hyödyntää työssään tulevaisuudessakin ja perehdyttää myös muita yrityksessä esimiesasemassa toimivia henkilöitä käyttämään opittuja tietoja ja taitoja.
Raportissa kuvataan työskentelyä jälleenmyyntiorganisaatiossa, jonka henkilökunta on hajautunut viidelle eri paikkakunnalle Suomessa. Yrityksessä esimiestyö tapahtuu osittain etänä ja osittain paikan päällä myymälöissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää esimiestyötä koko organisaatiossa ja luoda apuvälineitä esimiestyön ja palautteen annon tueksi. Opinnäytetyössä seurataan kymmenen viikon ajan liiketoimintapäällikön päivittäisiä tavoitteita esimiestyön näkökulmasta ja analysoidaan viikoittain tavoitteiden saavuttamista.
Seurantaviikkojen aikana yhteiskunnan muuttunut tilanne koronapandemian takia muutti myös työn tavoitteita ja tämä työ keskittyy alussa määriteltyjen tavoitteiden lisäksi myös kriisi- ja muutosjohtamiseen. Opinnäytetyöprosessin aikana uudistettiin yrityksessä työskentelevien myymäläpäälliköiden käyttämä raportointipohja (liite 1), jonka avulla myymäläpäälliköt voivat paremmin analysoida omaa työtään ja joka toimii myös heidän esimiehenään toimivan liiketoimintapäällikön apuna myymäläpäälliköiden työtä arvioitaessa ja osana palautteenantoprosessia. Seurantaviikkojen aikana tutustuttiin kriisi- ja muutosjohtamisen teoriaan ja malleihin, mutta niiden jalkauttamista muiden kuin liiketoimintapäällikön omaan toimintaan ei jakson aikana ehditty tehdä.
Raportin lopussa kerrataan seurantaviikkojen aikana opittuja asioita ja pohditaan omaa oppimista opinnäytetyön aikana. Opinnäytetyön aikana opittiin, mitä asioita muutosjohtamisessa tulee huomioida sekä saatiin perehdyttyä erilaisiin palautteenannon malleihin ja teorioihin. Opittuja asioita liiketoimintapäällikkö voi hyödyntää työssään tulevaisuudessakin ja perehdyttää myös muita yrityksessä esimiesasemassa toimivia henkilöitä käyttämään opittuja tietoja ja taitoja.