Opas asiakaslähtöiseen talouden tulkintaan: Opas tilitoimiston työntekijöille
Nyberg, Manu (2020)
Lataukset:
Nyberg, Manu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513376
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on luoda toimeksiantoyrityksen työntekijöille opas yrityksen uudesta talouden tulkintapalvelusta. Toimeksiantoyrityksenä toimii tilitoimisto, joka vuonna 2019 työllisti noin 750 työntekijää eri tehtävissä. Teknologian kehitys on mahdollistanut perinteisten taloushallinnon tehtävien, kuten kirjanpidon osittaisen automatisoinnin ja näin ollen toimeksiantoyritys on päättänyt kasvattaa palveluvalikoimaansa. Palveluvalikoimaa on laajennettu perinteisten tilitoimistopalveluiden lisäksi uusilla konsultoivilla palveluilla.
Työn tavoitteena on luoda tilitoimiston työntekijöille selkeä opas siitä, kuinka talouden tulkintapalvelua voidaan lähestyä ja kuinka työnkuva muuttuu, kun siirrytään kirjanpidon ja tilinpäätöksen laatimisesta tulkitsemaan asiakasyrityksen taloutta. Tietoperusta koostuu pitkälti laskentatoimen eri osa-alueiden teorioista, joita on sovellettu talouden tulkintapalvelun näkökulmasta. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja se on toteutettu laadullisena kehittämistehtävänä.
Käytännössä opinnäytetyö on toteutettu perehtymällä aihealueen keskeisimpiin teorioihin ja teorioiden pohjalta on laadittu opas. Keskeisimpiä aihealueita opinnäytetyössä ovat erilaiset talouden analysointimenetelmät sekä niiden yhteys yritystoiminnan tavoitteisiin ja toiminnanohjaukseen. Nämä aihealueet yhdistämällä oppaaseen on saatu asiakaslähtöinen näkökulma.
Oppaassa käsitellään taloushallinnon ammattilaisen työnkuvan muutosta sekä tuodaan esille vaihtoehtoisia näkökulmia ja analysointimenetelmiä asiakasyrityksen talouden tulkintaan. Oppaan lähtökohtana on tuottaa selkeä tietopaketti talouden tulkinnasta sellaisille taloushallinnon ammattilaisille, joilla ei ennestään ole paljoa käytännön kokemusta aihealueesta. Lisäksi oppaassa pyritään käsittelemään asiat niin, että niistä voidaan keskustella sellaistenkin asiakkaiden kanssa, joille taloussanasto ei ole ennestään tuttua.
Työn tavoitteena on luoda tilitoimiston työntekijöille selkeä opas siitä, kuinka talouden tulkintapalvelua voidaan lähestyä ja kuinka työnkuva muuttuu, kun siirrytään kirjanpidon ja tilinpäätöksen laatimisesta tulkitsemaan asiakasyrityksen taloutta. Tietoperusta koostuu pitkälti laskentatoimen eri osa-alueiden teorioista, joita on sovellettu talouden tulkintapalvelun näkökulmasta. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja se on toteutettu laadullisena kehittämistehtävänä.
Käytännössä opinnäytetyö on toteutettu perehtymällä aihealueen keskeisimpiin teorioihin ja teorioiden pohjalta on laadittu opas. Keskeisimpiä aihealueita opinnäytetyössä ovat erilaiset talouden analysointimenetelmät sekä niiden yhteys yritystoiminnan tavoitteisiin ja toiminnanohjaukseen. Nämä aihealueet yhdistämällä oppaaseen on saatu asiakaslähtöinen näkökulma.
Oppaassa käsitellään taloushallinnon ammattilaisen työnkuvan muutosta sekä tuodaan esille vaihtoehtoisia näkökulmia ja analysointimenetelmiä asiakasyrityksen talouden tulkintaan. Oppaan lähtökohtana on tuottaa selkeä tietopaketti talouden tulkinnasta sellaisille taloushallinnon ammattilaisille, joilla ei ennestään ole paljoa käytännön kokemusta aihealueesta. Lisäksi oppaassa pyritään käsittelemään asiat niin, että niistä voidaan keskustella sellaistenkin asiakkaiden kanssa, joille taloussanasto ei ole ennestään tuttua.