Oston päivittäisjohtamisen kehittäminen
Teemu, Vielma (2020)
Teemu, Vielma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513374
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritettiin teknologia-alan yrityksen osto-organisaation päivittäisjohtamisen kehittämisen projektina. Tutkittaviksi työtehtäviksi rajattiin vain tilaus-toimitus prosessiin kuuluvat tehtävät, joita ovat tilausten tekeminen ja tilauskannan valvonta. Ensimmäiseksi projektissa määritellään ostajan työn onnistuneen suorittamisen kannalta kriittiset tehtävät. Lean-periaatteiden mukaisesti pyritään vähentämään vaihtelua tehtävien suorittamisessa. Oikeiden tehtävien ja niiden oikean suorittamisjärjestyksen löytäminen on avainasemassa projektin onnistumisen kannalta. Tavoitetilassa joidenkin työtehtävien tekemistä vähennetään tai jopa lopetetaan kokonaan.
Projekti toteutettiin tiiviissä yhteistyössä kehityksen kohdehenkilöiden kanssa. Projektiryhmään kuului insinöörityön tekijän lisäksi osa kohdeorganisaation henkilöistä ja ohjausryhmään kuului ostopäällikkö sekä kehityspäällikkö. Alussa osallistettiin koko osto-organisaatio mahdollisimman kattavan lähtötilan selvittämiseksi. Nykytilan määrittämiseksi pidettiin kysely sekä läpikäyntitilaisuus. Tärkeimmiksi osa-alueiksi nousivat järjestyksessä: 1. Tilauksen tekeminen 2. Tilauskannan seuranta 3. Materiaalipuutteiden selvittäminen. Projektiryhmän avulla määritettiin kriittisimpien tehtävien työjärjestys ja vaadittavat työkalut niiden suorittamiseksi. Työjärjestyksen ajatuksena on, että tehtävän oikea-aikainen suorittaminen vähentää kuormaa seuraavilta vaiheilta. Laaditun suunnitelman pohjalta tilattiin uusi työkalu tuotannonohjausjärjestelmään tehtävien suorittamista varten. Työkalulle suoritettiin projektiryhmän toimesta vaadittavat testaukset ja lopuksi käyttöönotto.
Työn tuloksena saatiin oikeaan työjärjestykseen kannustava työkalu, joka helpottaa sekä ostajan itsensä, että ostopäällikön työnhallintaa. Muistin varassa olevat työtehtävät tuotiin esille, jolloin jatkossa kaikki tehtävät tulee suoritettua ajallaan. Työkalun ansiosta päivittäisiin rutiinitehtäviin vaadittava aika vähenee, jolloin ostajilla jää paremmin aikaa selvitystöille ja oman työnsä kehittämiseen. Työkalun lisäksi kehitettiin mittarointia parantamaan oston ja sidosryhmien välistä läpinäkyvyyttä ja tiedonkulkua.
Projekti toteutettiin tiiviissä yhteistyössä kehityksen kohdehenkilöiden kanssa. Projektiryhmään kuului insinöörityön tekijän lisäksi osa kohdeorganisaation henkilöistä ja ohjausryhmään kuului ostopäällikkö sekä kehityspäällikkö. Alussa osallistettiin koko osto-organisaatio mahdollisimman kattavan lähtötilan selvittämiseksi. Nykytilan määrittämiseksi pidettiin kysely sekä läpikäyntitilaisuus. Tärkeimmiksi osa-alueiksi nousivat järjestyksessä: 1. Tilauksen tekeminen 2. Tilauskannan seuranta 3. Materiaalipuutteiden selvittäminen. Projektiryhmän avulla määritettiin kriittisimpien tehtävien työjärjestys ja vaadittavat työkalut niiden suorittamiseksi. Työjärjestyksen ajatuksena on, että tehtävän oikea-aikainen suorittaminen vähentää kuormaa seuraavilta vaiheilta. Laaditun suunnitelman pohjalta tilattiin uusi työkalu tuotannonohjausjärjestelmään tehtävien suorittamista varten. Työkalulle suoritettiin projektiryhmän toimesta vaadittavat testaukset ja lopuksi käyttöönotto.
Työn tuloksena saatiin oikeaan työjärjestykseen kannustava työkalu, joka helpottaa sekä ostajan itsensä, että ostopäällikön työnhallintaa. Muistin varassa olevat työtehtävät tuotiin esille, jolloin jatkossa kaikki tehtävät tulee suoritettua ajallaan. Työkalun ansiosta päivittäisiin rutiinitehtäviin vaadittava aika vähenee, jolloin ostajilla jää paremmin aikaa selvitystöille ja oman työnsä kehittämiseen. Työkalun lisäksi kehitettiin mittarointia parantamaan oston ja sidosryhmien välistä läpinäkyvyyttä ja tiedonkulkua.