Safari Zone på Åland : Kan Pokémon Go användas för att öka inresande till Åland?
Weckman, Katarina (2020)
Weckman, Katarina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513369
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en kvantitativ studie, som ämnar kartlägga ifall man kan gynna turismen på Åland med hjälp av mobilspelet Pokémon Go, med dess virtuella evenemang Safari Zone.
Den kvantitativa studien har utförts med en enkät, som delats ut till Pokémon Go-spelare inom Europa, via sociala media.
Undersökningen baserar sig på teorier, såsom Getz evenemangsturism, Fletchers et al turismteori, Maslows behovstrappa samt Hanefors & Mossbergs teorier om upplevelser.
Resultatet visar vilka spelare från vilka länder som är intresserade av Safari Zone på Åland, samt vilka spelare som inte är intresserade, och vilka faktorer som fått spelaren att svara att de inte är intresserade. I resultatet kan man se att spelarna som svarat är primärt negativt inställda till ett Safari Zone-evenemang på Åland, dock finns det ändå ett hälsosamt positivt intresse för evenemanget.
Den kvantitativa studien har utförts med en enkät, som delats ut till Pokémon Go-spelare inom Europa, via sociala media.
Undersökningen baserar sig på teorier, såsom Getz evenemangsturism, Fletchers et al turismteori, Maslows behovstrappa samt Hanefors & Mossbergs teorier om upplevelser.
Resultatet visar vilka spelare från vilka länder som är intresserade av Safari Zone på Åland, samt vilka spelare som inte är intresserade, och vilka faktorer som fått spelaren att svara att de inte är intresserade. I resultatet kan man se att spelarna som svarat är primärt negativt inställda till ett Safari Zone-evenemang på Åland, dock finns det ändå ett hälsosamt positivt intresse för evenemanget.