Processing-ohjelmointiympäristö kuvataiteilijan työkaluna
Ahvenainen, Heikki (2020)
Ahvenainen, Heikki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513366
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten ohjelmoimalla voi tuottaa kuvia ja animaatioita. Toisena päämääränä oli selvittää, minkä takia nimenomaan kuvataiteilijan kannattaisi käyttää ohjelmointia työkalunaan. Tutkimuksessa tutustuttiin erityisesti Processing-ohjelmointiympäristöön. Työn teososuudessa toteutettiin kymmenen animaatioteosta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää omaa taiteellista työskentelyäni. Kyseessä oli siis taiteellinen tutkimus, joka painottui kehittämisprosessini kuvailemiseen sekä kehittämistyöni seurauksena syntyneen aineiston analysointiin. Luonnoksia ja valmiita teoksia analysoitiin formalistisen kuva-analyysin keinoin. Kuva-analyysin avulla pystyin siis määrittelemään, minkälaisia kuvia ja animaatioita ohjelmoimalla pystyy tuottamaan.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ohjelmoimalla voi tuottaa kuvia sekä visuaalisista lähtökohdista vähäisilläkin tiedoilla että loogisesti haastavammista lähtökohdista kattavammilla taidoilla. Johtopäätösteni mukaan ohjelmointia kannattaa käyttää työvälineenä varsinkin silloin, kun haluaa olla muiden tuottamista ohjelmista riippumaton ja digitaalisesti vapaampi toimimaan, sekä silloin, kun haluaa tuottaa teoksia, joiden tuottaminen ei muilla tekniikoilla olisi mahdollista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää omaa taiteellista työskentelyäni. Kyseessä oli siis taiteellinen tutkimus, joka painottui kehittämisprosessini kuvailemiseen sekä kehittämistyöni seurauksena syntyneen aineiston analysointiin. Luonnoksia ja valmiita teoksia analysoitiin formalistisen kuva-analyysin keinoin. Kuva-analyysin avulla pystyin siis määrittelemään, minkälaisia kuvia ja animaatioita ohjelmoimalla pystyy tuottamaan.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ohjelmoimalla voi tuottaa kuvia sekä visuaalisista lähtökohdista vähäisilläkin tiedoilla että loogisesti haastavammista lähtökohdista kattavammilla taidoilla. Johtopäätösteni mukaan ohjelmointia kannattaa käyttää työvälineenä varsinkin silloin, kun haluaa olla muiden tuottamista ohjelmista riippumaton ja digitaalisesti vapaampi toimimaan, sekä silloin, kun haluaa tuottaa teoksia, joiden tuottaminen ei muilla tekniikoilla olisi mahdollista.