4–6-vuotiaan lapsen motoristen perustaitojen harjoittaminen : Opas lapsen vanhemmille
Asikainen, Viivi; Nikkinen, Riina; Räsänen, Tiia (2020)
Asikainen, Viivi
Nikkinen, Riina
Räsänen, Tiia
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513296
Tiivistelmä
Motorisiin perustaitoihin kuuluvat liikkumis-, tasapaino- ja välineenkäsittelytaidot, ja näitä taitoja harjoitellaan varhaislapsuudessa. Lapsen tulisi hallita motoriset perustaidot ennen kouluikää. Motoristen perustaitojen oppiminen lapsuudessa on yhteydessä liikunnalliseen elämäntapaan myös aikuisuudessa ja liikkuvasta lapsesta kasvaa liikkuva aikuinen. Motorinen kehitys on lisäksi yhteydessä lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Lasten fyysinen inaktiivisuus on lisääntynyt ja vähäinen liikunta altistaa motorisen oppimisen haasteille. Motorisen oppimisen vaikeudet vaikuttavat lapsen arkielämään monin tavoin. Mikäli lapsella huomataan motorisen oppimisen vaikeuksia, tulee toimenpiteisiin ryhtyä välittömästi.
Opinnäytetyömme tehtiin yhteistyössä savonlinnalaisen fysioterapiayrityksen, FysioSataman, kanssa ja toimeksiantajanamme toimi yrityksessä työskentelevä fysioterapeutti. Toimeksiantajamme ohjaa lapsiryhmää, johon osallistuvilla lapsilla on motorisen oppimisen haasteita. Ryhmään osallistuvat lapset ovat 4–6-vuotiaita. Toimeksiantajallamme oli tarve harjoitusoppaalle, jota voidaan jakaa lapsille ja heidän vanhemmilleen mukaan kotiin ja käyttää myös ryhmää ohjatessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koostaa tietoa 4–6-vuotiaiden lasten motorisista perustaidoista ja niiden harjoittamisesta kirjallisuutta ja tutkimustietoa hyödyntäen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tuotekehitysprojektina opas, joka sisältää harjoitteita 4-6-vuotiaille lapsille, joilla on motorisen oppimisen haasteita. Opas tuotettiin tuotekehitysprojektin vaiheita noudattaen.
Harjoitusoppaan avulla lapset voivat harjoittaa motorisia perustaitoja heille tutussa ympäristössä. Harjoitteet on koottu kirjallisuuden ja tutkimustiedon perusteella ja opas on laadittu toimeksiantajamme tarpeita kuunnellen. Oppaaseen on suunniteltu monipuolisia motorisia perustaitoja kehittäviä harjoitteita. 4–6-vuotiaiden lasten liikkuminen ja harjoittelu tapahtuu pääasiassa leikin kautta ja harjoitteet on mietitty vastaamaan kyseisen kohderyhmän tarpeita. Harjoitusopas kannustaa vanhempia ja lapsia leikkimään, liikkumaan ja harjoittelemaan yhdessä.
Opinnäytetyömme tehtiin yhteistyössä savonlinnalaisen fysioterapiayrityksen, FysioSataman, kanssa ja toimeksiantajanamme toimi yrityksessä työskentelevä fysioterapeutti. Toimeksiantajamme ohjaa lapsiryhmää, johon osallistuvilla lapsilla on motorisen oppimisen haasteita. Ryhmään osallistuvat lapset ovat 4–6-vuotiaita. Toimeksiantajallamme oli tarve harjoitusoppaalle, jota voidaan jakaa lapsille ja heidän vanhemmilleen mukaan kotiin ja käyttää myös ryhmää ohjatessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koostaa tietoa 4–6-vuotiaiden lasten motorisista perustaidoista ja niiden harjoittamisesta kirjallisuutta ja tutkimustietoa hyödyntäen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tuotekehitysprojektina opas, joka sisältää harjoitteita 4-6-vuotiaille lapsille, joilla on motorisen oppimisen haasteita. Opas tuotettiin tuotekehitysprojektin vaiheita noudattaen.
Harjoitusoppaan avulla lapset voivat harjoittaa motorisia perustaitoja heille tutussa ympäristössä. Harjoitteet on koottu kirjallisuuden ja tutkimustiedon perusteella ja opas on laadittu toimeksiantajamme tarpeita kuunnellen. Oppaaseen on suunniteltu monipuolisia motorisia perustaitoja kehittäviä harjoitteita. 4–6-vuotiaiden lasten liikkuminen ja harjoittelu tapahtuu pääasiassa leikin kautta ja harjoitteet on mietitty vastaamaan kyseisen kohderyhmän tarpeita. Harjoitusopas kannustaa vanhempia ja lapsia leikkimään, liikkumaan ja harjoittelemaan yhdessä.