Instagram-suunnnitelma ETS NORDille
Mattila, Anni (2020)
Mattila, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513293
Tiivistelmä
Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2020 ja se valmistui toukokuussa 2020. Työ toteutettiin produktina ETS NORD nimiselle ilmastointialan yritykselle, jossa tekijä toimii markkinointiassistenttina. Toimeksiannoksi työssä tuli Instagram markkinoinnin suunnitelman luominen yritykselle.
Toimeksiantajayrityksellä ei ollut ennestään Instagram-yritystiliä. Opinnäytetyön tekijä loi yritykselle tilin helmikuussa ja alkoi tuottamaan sille sisältöä. Muita sosiaalisen median kanavia oli jo käytössä, mutta työn pääkohteeksi rajattiin nimenomaan Instagram-yritystilin käyttö.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli luoda selkeä ja ajantasalla oleva ohjeistus siitä, kuinka Instagram-tiliä tulisi käyttää yrityksen työnantajamielikuvan markkinoinnin välineenä. Produktin avulla Instagramin käytöstä yrityksessä pyrittäisiin saamaan suunniteltua ja tavoitteellista.
Varsinaista produktituotosta pohjustivat hankittu teoriatieto ja nykytila- sekä vertailuanalyysit. Teoriaa käytettiin laajalti eri lähteistä, nykytila-analyysi toteutettiin SWOT-analyysiä hyödyntäen ja vertailuanalyysi tapahtui haastatteluiden avulla. Haastattelut kohdistuivat yritykseen ja sosiaalisen median vaikuttajaan, jotka tekijän mielestä toteuttavat aktiivista ja onnistunutta Instagram markkinointia.
Toimeksiannon mukainen produkti, eli suunnitelma Instagramin käyttöä varten muovautui powepointiksi, johon tekijä loi yritykselle Instagramin käyttöä koskevat pääviestit ja niitä tukevat ohjenuorat. Suunnitelman lisäksi tekijä loi erillisen esimerkkipohjan Instagramin vuosikalenteria varten.
Produktin tuotosten avulla yrityksellä on nyt olemassa tarkat Instagramin käytön tavoitteita tukevat pääaiheet ja ohjeistukset niiden toteutukseen, sekä esimerkkipohja vuosikalenterille.
Toimeksiantajayrityksellä ei ollut ennestään Instagram-yritystiliä. Opinnäytetyön tekijä loi yritykselle tilin helmikuussa ja alkoi tuottamaan sille sisältöä. Muita sosiaalisen median kanavia oli jo käytössä, mutta työn pääkohteeksi rajattiin nimenomaan Instagram-yritystilin käyttö.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli luoda selkeä ja ajantasalla oleva ohjeistus siitä, kuinka Instagram-tiliä tulisi käyttää yrityksen työnantajamielikuvan markkinoinnin välineenä. Produktin avulla Instagramin käytöstä yrityksessä pyrittäisiin saamaan suunniteltua ja tavoitteellista.
Varsinaista produktituotosta pohjustivat hankittu teoriatieto ja nykytila- sekä vertailuanalyysit. Teoriaa käytettiin laajalti eri lähteistä, nykytila-analyysi toteutettiin SWOT-analyysiä hyödyntäen ja vertailuanalyysi tapahtui haastatteluiden avulla. Haastattelut kohdistuivat yritykseen ja sosiaalisen median vaikuttajaan, jotka tekijän mielestä toteuttavat aktiivista ja onnistunutta Instagram markkinointia.
Toimeksiannon mukainen produkti, eli suunnitelma Instagramin käyttöä varten muovautui powepointiksi, johon tekijä loi yritykselle Instagramin käyttöä koskevat pääviestit ja niitä tukevat ohjenuorat. Suunnitelman lisäksi tekijä loi erillisen esimerkkipohjan Instagramin vuosikalenteria varten.
Produktin tuotosten avulla yrityksellä on nyt olemassa tarkat Instagramin käytön tavoitteita tukevat pääaiheet ja ohjeistukset niiden toteutukseen, sekä esimerkkipohja vuosikalenterille.