Kuuluuko ääni ja näkyykö kuva? : Keskeiset digitaaliset ja sosiaaliset taidot restonomin sujuvaan monimuoto-opiskeluun Lapin AMKissa
Saari, Kirsi (2020)
Saari, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413222
Tiivistelmä
Yhä useampi opiskelija haluaa opiskella ajasta ja paikasta riippumatta ja monimuoto-opinnot ovat tähän hyvä vaihtoehto. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, mitkä ovat keskeiset digitaaliset ja sosiaaliset taidot restonomin sujuvaan monimuoto-opiskeluun Lapin AMKissa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Lapin AMKin restonomi monimuotokoulutusta ja parantaa opiskelijakokemusta.
Käytetyt tutkimusmenetelmät perustuivat laadulliselle tutkimukselle. Menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Opinnäytetyöhön haastateltiin kahta Lapin AMKin henkilökuntaan kuuluvaa henkilöä. Kysely lähetettiin Lapin AMKin restonomi monimuoto-opiskelijoille. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyyn vastaaminen tapahtui anonyymisti Webropol-linkin kautta.
Tietoperustan aihealueita olivat digitalisaatio, digitaaliset ja sosiaaliset taidot, joustavat toteutustavat aikuiskoulutuksessa, monimuoto-opinnot, motivaatio ja hyvinvointi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa keskeisistä digitaalisista ja sosiaalisista taidoista restonomin sujuvaan monimuoto-opiskeluun. Tuloksien pohjalta tehtiin tuotos, joka on kehitysehdotuksia liittyen esimerkiksi ryhmäytymiseen, ryhmätöihin ja Adobe Connect- virtuaaliluokassa toimimiseen. Toimeksiantaja voi käyttää kehitysehdotuksia koulutuksen kehittämiseen ja opiskelijakokemuksen parantamiseen.
Käytetyt tutkimusmenetelmät perustuivat laadulliselle tutkimukselle. Menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Opinnäytetyöhön haastateltiin kahta Lapin AMKin henkilökuntaan kuuluvaa henkilöä. Kysely lähetettiin Lapin AMKin restonomi monimuoto-opiskelijoille. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyyn vastaaminen tapahtui anonyymisti Webropol-linkin kautta.
Tietoperustan aihealueita olivat digitalisaatio, digitaaliset ja sosiaaliset taidot, joustavat toteutustavat aikuiskoulutuksessa, monimuoto-opinnot, motivaatio ja hyvinvointi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa keskeisistä digitaalisista ja sosiaalisista taidoista restonomin sujuvaan monimuoto-opiskeluun. Tuloksien pohjalta tehtiin tuotos, joka on kehitysehdotuksia liittyen esimerkiksi ryhmäytymiseen, ryhmätöihin ja Adobe Connect- virtuaaliluokassa toimimiseen. Toimeksiantaja voi käyttää kehitysehdotuksia koulutuksen kehittämiseen ja opiskelijakokemuksen parantamiseen.