Opas sosiaalisen median markkinointikampanjan mittareiden valintaan
Kampman, Veera (2020)
Kampman, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413182
Tiivistelmä
Monipuolinen markkinointitoimenpiteiden mittaaminen on tärkeä osa onnistuneen sosiaalisen median markkinointikampanjan toteutumista. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda konkreettinen opas, joka auttaa valitsemaan mittarit sosiaalisen median markkinointikampanjan suorituskyvyn seuraamisen tueksi.
Viitekehyksen pohjalta oppaaseen kerättiin aineistoa siitä, millaisia hyötyjä sosiaalisen median markkinoinnilla on ja miten markkinointitoimenpiteitä toteutetaan määritetyissä kanavissa. Opinnäytetyön tietoperustaan koottiin monipuolisesti tietoa sosiaalisen median markkinointistrategian suunnittelusta, hyödynnettävistä menetelmistä ja markkinointikampanjalle asetettavista tavoitteista sekä mittareista.
Lähdeaineistona käytettiin tuoretta, pääasiassa englannin kielistä markkinoinnin ammattikirjallisuutta ja luotettavia internetlähteitä. Lähteet käsittelivät sosiaalista mediaa, sosiaalisen median markkinointia, toimivan markkinointistrategian toteuttamista, sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteita ja mittareita. Lisälähteinä hyödynnettiin sosiaalisen median kanavien omia oppaita ja tietopankkeja. Näiden avulla viitekehykseen ja oppaaseen saatiin ajantasaista sekä autenttista lähdemateriaalia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen opas sosiaalisen median markkinointikampanjan mittareiden valintaan. Opas on suunniteltu aloittelevan markkinoijan työskentelyn tueksi. Opas antaa vinkkejä siihen, millaisia mittareita kannattaa valita ja kuinka niitä käytetään. Oppaassa perehdyttiin Facebookin, Instagramin, LinkedInin, Youtuben ja Twitterin markkinointikampanjan mittaamisen periaatteisiin ja kanavakohtaisesti keskeisimpiin mittareihin.
Johtopäätöksissä todettiin, että sosiaalinen media mahdollistaa pääsyn käsiksi suureen määrään dataa, jolloin markkinoinnin tehokas optimoiminen ja kohdeyleisön saavuttaminen on helpompaa. Mitattu ja analysoitu data auttaa investoimaan markkinointibudjetin tarkemmin, jolloin markkinointitoimenpiteet voidaan esittää tuottavana investointina. Markkinoinnin mittaamisen avulla saavutetut hyödyt tukevat markkinointistrategisten ja liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamista.
Viitekehyksen pohjalta oppaaseen kerättiin aineistoa siitä, millaisia hyötyjä sosiaalisen median markkinoinnilla on ja miten markkinointitoimenpiteitä toteutetaan määritetyissä kanavissa. Opinnäytetyön tietoperustaan koottiin monipuolisesti tietoa sosiaalisen median markkinointistrategian suunnittelusta, hyödynnettävistä menetelmistä ja markkinointikampanjalle asetettavista tavoitteista sekä mittareista.
Lähdeaineistona käytettiin tuoretta, pääasiassa englannin kielistä markkinoinnin ammattikirjallisuutta ja luotettavia internetlähteitä. Lähteet käsittelivät sosiaalista mediaa, sosiaalisen median markkinointia, toimivan markkinointistrategian toteuttamista, sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteita ja mittareita. Lisälähteinä hyödynnettiin sosiaalisen median kanavien omia oppaita ja tietopankkeja. Näiden avulla viitekehykseen ja oppaaseen saatiin ajantasaista sekä autenttista lähdemateriaalia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen opas sosiaalisen median markkinointikampanjan mittareiden valintaan. Opas on suunniteltu aloittelevan markkinoijan työskentelyn tueksi. Opas antaa vinkkejä siihen, millaisia mittareita kannattaa valita ja kuinka niitä käytetään. Oppaassa perehdyttiin Facebookin, Instagramin, LinkedInin, Youtuben ja Twitterin markkinointikampanjan mittaamisen periaatteisiin ja kanavakohtaisesti keskeisimpiin mittareihin.
Johtopäätöksissä todettiin, että sosiaalinen media mahdollistaa pääsyn käsiksi suureen määrään dataa, jolloin markkinoinnin tehokas optimoiminen ja kohdeyleisön saavuttaminen on helpompaa. Mitattu ja analysoitu data auttaa investoimaan markkinointibudjetin tarkemmin, jolloin markkinointitoimenpiteet voidaan esittää tuottavana investointina. Markkinoinnin mittaamisen avulla saavutetut hyödyt tukevat markkinointistrategisten ja liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamista.