Sulanapitojärjestelmän logiikkaohjaus : lentokentän pysäytysvaijerin lämmityksen ohjaus- ja valvontajärjestelmän uusiminen
Raninen, Miikka (2020)
Raninen, Miikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413181
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksella, Vuoreksen toimipisteessä. Työn tavoitteeksi asetettiin lentokenttien vaijeripysäytysjärjestelmien lämmityksen ohjaus- ja valvontajärjestelmän uusiminen sekä niiden ylläpidon parantaminen. Työ rajattiin prototyypin suunnittelu- ja testaustyöhön, jonka perusteella lopulliset sähköasennukset teetetään ulkopuolisella yrityksellä.
Syynä uusimiseen oli edellisessä järjestelmissä käytetty vanha analoginen säädin, jonka huoltaminen ei enää ollut mahdollista. Lisäksi järjestelmän vikaantumisia haluttiin vähentää ja niiden syistä haluttiin tarkempi indikaatio. Korvaavan järjestelmän prototyyppikytkennän rakentaminen, PLC-logiikan oh-jelmointi ja lämmityksen säädön testaus tehtiin 3. Logistiikkarykmentin kalibrointilaboratoriossa. Työn edetessä varsinaiset laitteiston ja ohjelmiston tekniset ominaisuudet tarkentuivat ja niiden muuttuneista vaatimuksista sovittiin projektipalavereissa. Prototyypin valmistusvaiheessa testattiin soveltuvat komponentit, niiden yhdistelmät ja etsittiin tilaajan ja toimittajan kanssa tarkoituk-senmukaiset asennustavat. Järjestelmän lopullinen asentaminen ja testaaminen tehdään kesällä, kun lämmitysjärjestelmää ei tarvita. Kehityskohteiksi jäivät prototyypin monistaminen eri lentokentille sekä eri määrille lämmitysvastuksia.
Tämä työ on julkinen versio opinnäytetyöstä, josta on jätetty pois kaikki yrityksen luottamuksellinen ja Puolustusvoimien turvallisuusluokittelema tieto.
Syynä uusimiseen oli edellisessä järjestelmissä käytetty vanha analoginen säädin, jonka huoltaminen ei enää ollut mahdollista. Lisäksi järjestelmän vikaantumisia haluttiin vähentää ja niiden syistä haluttiin tarkempi indikaatio. Korvaavan järjestelmän prototyyppikytkennän rakentaminen, PLC-logiikan oh-jelmointi ja lämmityksen säädön testaus tehtiin 3. Logistiikkarykmentin kalibrointilaboratoriossa. Työn edetessä varsinaiset laitteiston ja ohjelmiston tekniset ominaisuudet tarkentuivat ja niiden muuttuneista vaatimuksista sovittiin projektipalavereissa. Prototyypin valmistusvaiheessa testattiin soveltuvat komponentit, niiden yhdistelmät ja etsittiin tilaajan ja toimittajan kanssa tarkoituk-senmukaiset asennustavat. Järjestelmän lopullinen asentaminen ja testaaminen tehdään kesällä, kun lämmitysjärjestelmää ei tarvita. Kehityskohteiksi jäivät prototyypin monistaminen eri lentokentille sekä eri määrille lämmitysvastuksia.
Tämä työ on julkinen versio opinnäytetyöstä, josta on jätetty pois kaikki yrityksen luottamuksellinen ja Puolustusvoimien turvallisuusluokittelema tieto.