Visuaalinen viestintä aktivismissa : kuinka aktivistit voivat varastaa sivun yritysmaailman pelikirjasta
Nylund, Jemina (2020)
Nylund, Jemina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313148
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään markkinointialan visuaalisen viestinnän keinojen soveltuvuutta yhteiskunnallista muutosta tavoittelevien ruohonjuuriliikkeiden viestintään. Lisäksi tutkitaan millaisia mahdollisuuksia ja uhkia liiketoiminnassa käytetyt keinot tarjoavat aktivistikentälle.
Tarkoituksena on selvittää miten luovien suunnittelijoiden kekseliäisyyttä ja ammattitaitoa voidaan yhdistää aktivistien intohimoon ja hajautettuihin ryhmärakenteisiin, ilman että aatteellinen liike muuttuu kaupalliseksi ja menettää uskottavuutensa. Onnistuessaan yhteistyö voi nostaa liikkeen toimintaa kansainvälisesti merkittäväksi, ja tarjota luoville suunnittelijoille kanavan käyttää ammattitaitoaan merkityksellisellä tavalla. Tutkin aihetta Extinction Rebellion-liikkeen graafisen ohjeiston kautta, sillä liikkeen kattava graafinen ohjeisto toimii ajankohtaisena onnistumistarinana aiheesta.
Opinnäytetyössä käydään läpi designaktivismia ensin käsitteenä ja ilmiönä historiallisten esimerkkien kautta, jonka jälkeen keskitytään graafiseen oppaaseen ja avataan tarkemmin miksi ruohonjuurijärjestöjen kannattaa hyödyntää markkinointimaailman keinoja viestinnässään. Työssä tutkitaan graafisen ohjeiston onnistumista tarkastelemalla liikkeen visuaalisen viestinnän tavoitteita ja niiden toteutumista. Työssä käydään läpi käytännön esimerkkinä Extinction Rebellion-liikkeen visuaalisen ilmeen käyttöönotto Suomen Elokapina-liikkeessä kirjoittajan tekemien grafiikoiden kautta. Työssä arvioidaan graafisen ohjeiston ja viestintä strategian toimivuus hajautetuissa paikallisryhmissä käytettynä, sekä koostetaan ruohonruuriliikkeille tärkeimpiä huomioita visuaalisen viestinnän suunnittelusta.
Lopuksi pureudutaan pohtivaan osuuteen yritysten roolista samoissa yhteiskunnallisissa keskusteluissa ruohonjuuriliikkeiden kanssa, ja miten keskustelua tulkita. Työssä käsitellään aihetta myös henkilökohtaisten mielipiteiden ja kokemusten kautta, jossa korostetaan erityisesti näiden kahden kentän välillä toimimista. This thesis discusses visual communication tools used in marketing and how they can be applied to grassroots activist movements by exploring the possibilities and threats the tools may provide to the activist field. The purpose is to find out how the creativity and professional skills of designers can be combined with activist’s passion and holocracy, without the movement becoming too commercial and losing its credibility. The union of these two can at its best lift the grassroots movement to a whole new level and give the designer something meaningful to apply their skills to.
This thesis explores the topic using Extinction Rebellion’s extensive design guide because it is a versatile and structured modern example of the benefits of having a quality visual communications strategy in activism.
In this thesis, design activism is first explored as a concept and phenomenon through historical examples, after which the focus is on the design manual and why grassroots movements should use the visual tools used in marketing as a base for their communication strategy. This work evaluates the success of the graphic guide by inspecting the movement’s visual communications goals and measuring their actualization. This thesis also examines the application of the visual identity in Finland’s XR-group and evaluates the graphic guides and communication strategy’s functionality in the decentralized autonomical local group. This work outlines the key notions of visual communications that grassroots movements could benefit from.
Lastly, the thesis reflects on the role of corporations and grassroots movements in public discussions on social and political issues with individuals, and what to keep in mind when interpreting the discussions. The thesis also deals with topics through personal experiences and opinions, highlighting the perspective gained from working in both fields.
Tarkoituksena on selvittää miten luovien suunnittelijoiden kekseliäisyyttä ja ammattitaitoa voidaan yhdistää aktivistien intohimoon ja hajautettuihin ryhmärakenteisiin, ilman että aatteellinen liike muuttuu kaupalliseksi ja menettää uskottavuutensa. Onnistuessaan yhteistyö voi nostaa liikkeen toimintaa kansainvälisesti merkittäväksi, ja tarjota luoville suunnittelijoille kanavan käyttää ammattitaitoaan merkityksellisellä tavalla. Tutkin aihetta Extinction Rebellion-liikkeen graafisen ohjeiston kautta, sillä liikkeen kattava graafinen ohjeisto toimii ajankohtaisena onnistumistarinana aiheesta.
Opinnäytetyössä käydään läpi designaktivismia ensin käsitteenä ja ilmiönä historiallisten esimerkkien kautta, jonka jälkeen keskitytään graafiseen oppaaseen ja avataan tarkemmin miksi ruohonjuurijärjestöjen kannattaa hyödyntää markkinointimaailman keinoja viestinnässään. Työssä tutkitaan graafisen ohjeiston onnistumista tarkastelemalla liikkeen visuaalisen viestinnän tavoitteita ja niiden toteutumista. Työssä käydään läpi käytännön esimerkkinä Extinction Rebellion-liikkeen visuaalisen ilmeen käyttöönotto Suomen Elokapina-liikkeessä kirjoittajan tekemien grafiikoiden kautta. Työssä arvioidaan graafisen ohjeiston ja viestintä strategian toimivuus hajautetuissa paikallisryhmissä käytettynä, sekä koostetaan ruohonruuriliikkeille tärkeimpiä huomioita visuaalisen viestinnän suunnittelusta.
Lopuksi pureudutaan pohtivaan osuuteen yritysten roolista samoissa yhteiskunnallisissa keskusteluissa ruohonjuuriliikkeiden kanssa, ja miten keskustelua tulkita. Työssä käsitellään aihetta myös henkilökohtaisten mielipiteiden ja kokemusten kautta, jossa korostetaan erityisesti näiden kahden kentän välillä toimimista.
This thesis explores the topic using Extinction Rebellion’s extensive design guide because it is a versatile and structured modern example of the benefits of having a quality visual communications strategy in activism.
In this thesis, design activism is first explored as a concept and phenomenon through historical examples, after which the focus is on the design manual and why grassroots movements should use the visual tools used in marketing as a base for their communication strategy. This work evaluates the success of the graphic guide by inspecting the movement’s visual communications goals and measuring their actualization. This thesis also examines the application of the visual identity in Finland’s XR-group and evaluates the graphic guides and communication strategy’s functionality in the decentralized autonomical local group. This work outlines the key notions of visual communications that grassroots movements could benefit from.
Lastly, the thesis reflects on the role of corporations and grassroots movements in public discussions on social and political issues with individuals, and what to keep in mind when interpreting the discussions. The thesis also deals with topics through personal experiences and opinions, highlighting the perspective gained from working in both fields.