Rakennusalan perustutkinnon Perustustyöt – tutkinnon osan teoriatiedon rajaaminen ja opetusaineiston tuottaminen Moodleen
Hietala, Ismo (2020)
Hietala, Ismo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213110
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Perustustyöt - tutkinnon osan teoriatie-don rajaaminen sekä verkko-opetusmateriaalin suunnitteleminen ja to-teuttaminen opetuksen tueksi. Työn tilaajana on Ammattiopisto Tavastian rakennusalan yksikkö. Perustustyöt on rakennusalan perustutkinnon pa-kollinen tutkinnon osa; se suoritetaan yleensä ensimmäisenä tutkinnon osana, ensimmäisen opiskeluvuoden aikana.
Digitaaliselle opetusmateriaalille on nyt jo kova tarve 2. asteen opinnoissa ja tulevaisuudessa käytetään yhä enemmän verkkopohjaisia oppimisympä-ristöjä. Tarvetta oli rakentaa selkeä mallirunko opetusmateriaalin rakenta-miseen. Lisäksi materiaalia voivat käyttää oppisopimusopiskelijat, jotka osallistuvat vähemmän Tavastian lähiopetukseen. Opinnäytetyötä teh-dessä rakennusalan perustutkinnon kokonaisuuden sisäistäminen syveni ja Moodlen käyttö sekä sen erilaiset työkalut tulivat tutummaksi. Kevään ai-kana Moodle-kurssi otettiin jo keskeneräisenä käyttöön ja sitä kehitettiin opiskelijoiden palautteen pohjalta.
Lähteinä käytettiin laajasti rakennusalan kirjallisuutta ja verkkolähteitä sekä alalla yleisesti käytössä olevia tietopankkeja. Lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty kokemusta ammatillisena ohjaajana, ammatillisten opet-tajien haastatteluja sekä keskusteluja kollegoiden kanssa kevään 2020 ai-kana. Tänä keväänä koronan synnyttämä maailmantilanne on aiheuttanut räjähdysmäisen verkko-opetuksen digiloikan ja se tekee tämän opinnäyte-työn aiheesta kiinnostavan, tarpeellisen sekä ajankohtaisen.
Digitaaliselle opetusmateriaalille on nyt jo kova tarve 2. asteen opinnoissa ja tulevaisuudessa käytetään yhä enemmän verkkopohjaisia oppimisympä-ristöjä. Tarvetta oli rakentaa selkeä mallirunko opetusmateriaalin rakenta-miseen. Lisäksi materiaalia voivat käyttää oppisopimusopiskelijat, jotka osallistuvat vähemmän Tavastian lähiopetukseen. Opinnäytetyötä teh-dessä rakennusalan perustutkinnon kokonaisuuden sisäistäminen syveni ja Moodlen käyttö sekä sen erilaiset työkalut tulivat tutummaksi. Kevään ai-kana Moodle-kurssi otettiin jo keskeneräisenä käyttöön ja sitä kehitettiin opiskelijoiden palautteen pohjalta.
Lähteinä käytettiin laajasti rakennusalan kirjallisuutta ja verkkolähteitä sekä alalla yleisesti käytössä olevia tietopankkeja. Lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty kokemusta ammatillisena ohjaajana, ammatillisten opet-tajien haastatteluja sekä keskusteluja kollegoiden kanssa kevään 2020 ai-kana. Tänä keväänä koronan synnyttämä maailmantilanne on aiheuttanut räjähdysmäisen verkko-opetuksen digiloikan ja se tekee tämän opinnäyte-työn aiheesta kiinnostavan, tarpeellisen sekä ajankohtaisen.