Restonomiopiskelijan hyvinvointi
Lumme, Kaisa (2020)
Lumme, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213080
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan hyvinvointia kokonaisuutena restonomiopiskelijan hyvinvoinnin näkökulmasta. Tarkoituksena on kerätä tietoa restonomiopiskelijoiden hyvinvoinnista ja sen vaikutuksesta opinnoissa jaksamiseen ammattikorkeakoulussa.
Teoriaosuudessa perehdytään hyvinvoinnin käsitteeseen ja sen osa-alueisiin. Lisäksi tarkastellaan joitakin hyvinvoinnin osatekijöitä, joilla voi olla merkitystä opintojen sujuvuuteen. Teoriaviitekehys rakentuu sekä kirjallisuudesta, verkkolähteistä että aiemmista tutkimustiedosta.
Tutkimuksessa selvitettiin restonomiopiskelijan koettua hyvinvointia fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osa-alueilla. Toisena selvitettiin, mitkä elämänalueet opiskelijat kokevat tärkeimmiksi voimavaroikseen opiskelussa jaksamisen kannalta. Kolmantena selvitettiin, onko työssäkäynnillä vaikutusta opiskelussa jaksamiseen. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi Tampereen ammattikorkeakoulun 1–3 lukuvuoden restonomiopiskelijat ja aineisto kerättiin kyselyllä, joka toteutettiin strukturoituna verkkokyselynä.
Tuloksista ilmenee, että valtaosa restonomiopiskelijoista voi hyvin ja etenkin sosiaalinen hyvinvointi koettiin erinomaisena. Vaikka työt koettiin jonkin verran kuormittavina, eivät ne kuitenkaan vaikuta valtaosan opintojen suunnitellun aikataulun mukaiseen etenemiseen. Huolimatta siitä että, restonomeista moni koki vähintään yhden hyvinvoinnin alueen toista heikompana, ei sillä kuitenkaan ollut merkittävää vaikutusta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemukseen.
Teoriaosuudessa perehdytään hyvinvoinnin käsitteeseen ja sen osa-alueisiin. Lisäksi tarkastellaan joitakin hyvinvoinnin osatekijöitä, joilla voi olla merkitystä opintojen sujuvuuteen. Teoriaviitekehys rakentuu sekä kirjallisuudesta, verkkolähteistä että aiemmista tutkimustiedosta.
Tutkimuksessa selvitettiin restonomiopiskelijan koettua hyvinvointia fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osa-alueilla. Toisena selvitettiin, mitkä elämänalueet opiskelijat kokevat tärkeimmiksi voimavaroikseen opiskelussa jaksamisen kannalta. Kolmantena selvitettiin, onko työssäkäynnillä vaikutusta opiskelussa jaksamiseen. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi Tampereen ammattikorkeakoulun 1–3 lukuvuoden restonomiopiskelijat ja aineisto kerättiin kyselyllä, joka toteutettiin strukturoituna verkkokyselynä.
Tuloksista ilmenee, että valtaosa restonomiopiskelijoista voi hyvin ja etenkin sosiaalinen hyvinvointi koettiin erinomaisena. Vaikka työt koettiin jonkin verran kuormittavina, eivät ne kuitenkaan vaikuta valtaosan opintojen suunnitellun aikataulun mukaiseen etenemiseen. Huolimatta siitä että, restonomeista moni koki vähintään yhden hyvinvoinnin alueen toista heikompana, ei sillä kuitenkaan ollut merkittävää vaikutusta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemukseen.